Tijdens de borrel op de AutoTestdag in Noordwijk vertelde Bas de Ridder, Verkoopleider van Skoda dealer Hamers uit Voorschoten mij, dat ze binnenkort ook Ssang Yong dealer zouden gaan worden en maakte ik een afspraak om daar alle details over te vernemen.
Waarom een merk als Ssang Yong toevoegen aan Skoda dat nu steeds succesvoller begint te worden?, is mijn voor de hand liggende vraag. “Om strategische redenen”, antwoordt Bas. Vertel! “Juist in deze tijd wanneer het allemaal wat moeilijker gaat, moet je zoeken naar nieuwe mogelijkheden en kijkend naar de markt konden wij als aanvulling op en in lijn met Skoda best een aanvullend merk gebruiken op het gebied van SUV’s in de Value for Money categorie. Het Zuid – Koreaanse merk Ssang Yong, dat een tijdje van de Nederlandse markt is geweest, is een come-back aan het maken met nieuwe modellen en leek ons een uitermate geschikte partner. Daarbij hebben wij bewezen een klein merk als Skoda destijds, uit te bouwen tot een merk met een grote en trouwe klantenkring in ons rayon. Een nieuwe uitdaging dus die ons extra mogelijkheden biedt met name ook op het gebied van Grijs kenteken”.
Ok, Ssang Yong dus, maar wat biedt dat merk als plus ten opzichte van de reeds gevestigde concurrentie vraag ik Bas. “Juist op dit moment een hoop, zeker in de Zakelijke Markt. Denk aan een hoveniersbedrijf of elk bedrijf waar de auto een belangrijke ‘trek’-functie heeft. Je kan dan kiezen voor de gebruikelijke ‘status’-merken of voor een no-nonsens merk als Ssang Yong dat dezelfde, of zelfs nog betere trekprestaties levert, alleen tegen een recessie-verantwoorde prijs. Het is meer een kwestie van je verstand gebruiken, dan je emotie te laten spreken. En zeker wat de nieuwe modellen Actyon, Korando en Rexton hebben de Ssang Yong modellen een zeer eigentijds gezicht gekregen, waarbij de kwaliteit nog sterker verbeterd is op het gebied van de trek- en terreinfunctie. Als nog klein merk zal de terugkeer op de Nederlandse markt niet gepaard gaan met grote landelijke reclamecampagnes, maar zal stap voor stap opgebouwd worden door de nu ruim 20 dealers waar wij er nu één van zijn. Daarnaast zijn wij ook om strategische redenen een Vakgarage-dealerschap aangegaan, waardoor wij meer vreemde merken in huis krijgen met extra verkooppotentie richting onze huidige merken en om bestaande Skoda relaties, met oudere modellen, langer aan ons te binden”. Kortom nieuwe uitdagingen in een om creatieve initiatieven vragende economische situatie. Veel succes Bas!