Ik kan mij voorstellen dat een zakelijk rijder met al dat milieugedoe zo langzamerhand niet meer weet waar hij uit moet kiezen. De belangrijkste factor zal waarschijnlijk de hoogte van de bijtelling zijn. Voor de liefhebbers van een kruising van een SUV, MPV en een Hatchback met een flink vermogen, heeft Peugeot de 3008 Hybride/Diesel ontwikkeld die een bijtelling heeft van 20%.
De techniek van dit model is als volgt. De vooras wordt aangedreven door een 163pk sterke dieselmotor en de achteras door een elektromotor van 37pk. Een dieselhybride dus, met niet als doel het laagste verbruik, maar om op een verbruiksvriendelijke manier het vermogen op te krikken met een zo laag mogelijke CO2 uitstoot, zodat hij ook op langere termijn binnen de 20% bijtellingsgrens valt. Een interessante auto dus voor zakelijk gebruik buiten het stadsverkeer op de snelweg. Onder de motorkap ligt de 2.0 HDi motor. De versnellingsbak is een automaat waarmee ook handmatig geschakeld kan worden. Met een keuzeknop kan je het gewenste rijkarakter van deze 3008 kiezen. De geautomatiseerde handbak, een sportstand, ZEV dus uitstootvrij en 4WD, waarbij alle 200pk’s in actie komen. Zeer ingenieuze techniek allemaal waaraan je wel even moet wennen, zoals het aanzienlijke afremmen op de elektromotor wanneer je het gaspedaal loslaat, zodat er zoveel mogelijk energie in de accu’s terugvloeit. Voor de rest is deze 3008 helemaal in lijn met de ‘gewone’ 3008. Een plezierige, ruime, hoogzittende zakenauto voor de snelweg.