Met bewondering kijk ik naar de wijze hoe het Zuid Koreaanse automerk Hyundai zich ontwikkelt op de Nederlandse markt. Ruim 15 jaar geleden nog een nietig automerkje met een typisch Aziatisch karakter en nu een succesvol merk met modellen van Europese kwaliteit en uitstraling.
Een geduchte concurrent. Zeker met de introductie van de nieuwe i30 die na 4 jaar al weer fors is aangepakt en verbeterd op het gebied van kwaliteit. Allereerst is hij fors gegroeid, zowel in de lengte als in de breedte. De neus heeft een stoere, eigentijdse uitstraling gekregen door het design van de lampen en de forse grille. De zijkant toont een mooi strak lijnenspel uitmondend in een imposante, maar toch elegant ogende achterkant met ook hier bijzondere lijnen die de auto, kijkend naar zijn concurrenten, extra spannend maakt. Het interieur is eveneens van een bijna Duitse degelijkheid in een zeer moderne uitvoering, zeker wat het dashboard betreft. Voor mij iets te veel glimmers, maar dat terzijde. Ook veel eigentijdse snufjes in dit model, zoals een achteruitrijdcamera die werkt vanuit een omhoogklappend logo op de achterklep. Rijbaanwaarschuwing, een Start- en Stopsysteem en een elektronische handrem. De nieuwe i30 rijdt net zo vlot als hij oogt. Lichte bediening, plezierig rijgedrag. De stuurbekrachtiging geeft voldoende ‘gevoel’ en de 6 versnellingsbak schakelt zoals we van Hyundai gewend zijn. Een interessante middenklasser voor de Zakelijke Markt lijkt mij.