Renault 5

Superleuk dat Renault met de introductie van de nieuwe 5 de emotie van de oer-5 uit voorbije jaren weer tot leven roept, maar dan in een geheel nieuw elektrisch jasje.

Voor de leeftijdgenoten die de oer-5 nog gekend hebben is het een feest der herkenning om die typische oer-5 details in een nieuw dessin terug te zien, zoals de achterlicht-units, de stiksels op het dashboard, de gele interieurbekleding en van de oer-5 Turbo de dikke wielkasten voor en achter, de mistlampen en daar waar vroeger de luchtinlaat op de motorkap zat zit nu een ruitje waarop je kunt aflezen hoe ver de accu is met het opladen. Een verademing  in het saai gekleurde woud van SUV’s in Nederland. 

Hij is opvallend compact, zelfs kleiner en smaller dan de Clio. Wel is hij hoger als gevolg van het accupakket dat in de bodem zit. Onder de motorkap 150 pk op basis van een 50 kWh accu met een actieradius van 410 kilometer.  Ook het interieur is een mix van een moderne cockpit met verschillende verwijzingen naar het verleden. En voor degenen die de oer-5 niet gekend hebben is de nieuwe 5 gewoon een hele leuk ogende, sportieve fun-car in het MINI segment. Een kennismaking bij Renault dealer Zeeuw&Zeeuw in Noordwijk is door mij dan ook zeer aan te bevelen.

John Vroom, autoredacteur