BMW iX3
Het eerste dat mij opvalt aan de nieuwe BMW iX3 is de bescheiden en beschaafde kleine grille in een fraai strak gevormd front. Het is dan ook de eerste BMW van wat het merk zijn ‘Neue Klasse’ noemt en waarmee het een nieuw tijdperk inluidt.
De iX3 is de eerste met door BMW ontwikkelde cilindrische accucellen wat efficiënter is dan elke eerdere EV’s van het merk en zet op het vlak van AI en infotainment grotere stappen. De nieuwe iX3 50 xDrive heeft twee elektromotoren die samen 470 pk sterk zijn. De 108-kWh accu is goed voor een actieradius van 800 kilometer. Snelladen kan met 400 kW en in zo’n 20 minuten is het pakket tot 80% geladen. In een later stadium volgen er mildere motoren. Opvallend is ook de strak gevormde achterkant met de horizontale verlichtingunits. Het interieur is ook een architectonisch kunststukje. Het gewone instrumentarium is vervangen door een kamerbrede strook onder aan de voorruit met een nieuwe head-up display en boven de middenconsole een nieuw groot infotainmentscherm met een volledig nieuw besturingssysteem en een slim AI-assistent.
De iX3 blijft als SUV herkenbaar een BMW, maar oogt een stuk ingetogener. De volledig nieuwe huisstijl met het nieuwe familiegezicht zal op termijn doorvloeien naar alle nog komende en reeds bestaande modellen. De nieuwe iX3 is al te bestellen bij dealer Van Poelgeest in Noordwijk en zal in het voorjaar 2026 leverbaar zijn.