David Winterkamp van Autostad Leiden nam een groot risico. Voordat hij ‘zijn’ Mazda MX-5 voor de Van Diepeningen Lounge van Grand Hotel Huis ter Duin parkeerde klapte hij toch het dakje open. Ook BMW- en MINI dealer Van Poelgeest had een cabriolet meegebracht, de MINI Cooper S Cabrio. De andere dealers hadden prachtige, nieuwe modellen met vaste daken meegebracht. Een verhouding die recht deed aan het tamelijk grauwe Hollandse weer bij de Autotestdag 2025.
Weer of geen weer, de jaarlijkse Autotestdag is altijd een feestje. ‘Wij vinden het leuk om te organiseren, met aan de ene kant de autobedrijven met wie wij een goede relatie hebben en aan de andere kant een selectie van ondernemers uit de regio die het leuk vindt om eens te komen testrijden. Voor de autobedrijven is het vooral interessant om direct commentaar te krijgen van berijders die ook als ondernemer naar hun testauto kijken en als ambassadeur optreden’, aldus de organisatie.
Er zijn altijd verrassingen
Zoals altijd komen de testrijders methun eigen voorkeuren en vooroordelen naar de testdag. Dus is het extra leuk om aan het einde van de dag hun eerste commentaar te horen. Sommigen hebben precies gekregen wat ze verwacht hadden, de meesten zijn verrast. Menno de Wijs van De Clerq Advocaten-Notariaat reed de nieuwe – knalgele – elektrische Renault 5 van Zeeuw & Zeeuw Renault Leiderdorp. ‘Dat was een verrassing. Het rijdt prima en het is fantastisch leuk om met zo’n opnieuw tot leven gewekt model te rijden!’ De Leap C10 was ook een verrassing. Deze Chinese auto wordt door Stellantis naar Europa gebracht en werd door Tim de Ruiter van Motorhuis naar Noordwijk gereden. Zijn testrijder, Ilse de Bruijn van Grant Thornton, had er nog nooit van gehoord: ‘Dit merk ken ik helemaal niet! Maar ik vind het strakke design hartstikke mooi en hij rijdt makkelijk. Alles dat je van een auto verwacht zit er op. En dat voor een heel schappelijke prijs.’
Ook Willem Jan Huizinga van Baker Tilly kende ‘zijn’ auto niet. ‘Ik heb thuis drie pubers en een hond en wanneer je je vrouw dan ook nog meeneemt heb je echt een grote auto nodig, dat zal met deze Ford wel gaan.’ Hij reed een Ford Explorer (van dealer Zeeuw & Zeeuw Ford Alphen). ‘Ik was geen Ford liefhebber, maar nu wel.’
Eerst 18 holes afmaken
Aan het einde van de middag kwamen de testrijders één-voor-één weer terug in Noordwijk. Zoals altijd was het Grand Hotel Huis ter Duin het start- en eindpunt. Sam van Braak, accountmanager van Huis ter Duin, reed dit jaar zelf ook mee. Hij kreeg van BMW- en MINI dealer Van Poelgeest uit Noordwijk een BMW X3 30E xDrive mee. ‘Een comfortabele auto, echt een aanrader.’ Wat hij overigens ook een aanrader vindt is de Van Diepeningen Lounge: ‘Wij hebben hier precies de goede sfeer voor een zakelijke tête-a-tête of voor iets grotere bijeenkomsten, zoals vandaag bij de Autotestdag.’
‘Met een caravan is het Garda-meer wat ver weg met deze auto,’ zei Martijn Salet van Verdel Digitaal Partner, ‘maar anders is het bereik van deze Volvo EX90, van dealer Hedin Automotive uit Leiderdorp, meer dan 600 kilometer. Het is een fantastische auto. Groot en ik merkte dat je heel relaxt gaat rijden door die elektrische motor.’
Een Volvo-rijder die vandaag een ander merk meekreeg was weer verrast door zijn testauto. Andries van der Gugten van Best Marketingbureau zei over de Mitsubishi Outlander: ‘De Outlander rijdt ook heel degelijk en hij is lekker groot.’ De laatste die met zijn testauto terugkwam was Zwiep Vermeulen van Vermeulen Groep. ‘Ik heb geen extra rondjes gemaakt, maar moest eerst mijn 18 holes afmaken, dus ik ben een beetje later. De Audi A6 Avant e-tron nodigde wél uit voor een paar extra kilometers. Wat een ontzettend gave wagen.’
‘Verkocht!’
De autotestdag is natuurlijk niet bedoeld om meteen zaken te doen, maar menig aanwezige dealer heeft ongetwijfeld een rijder aan het denken gezet. Bob de Bruin’s (van Geurts Makelaars) eerste reactie op zijn dag met een BMW XM 50E van BMW-dealer Van Poelgeest uit Noordwijk, was dan ook: ‘Verkocht! Het enige dat aan de rij-ervaring ontbrak was het talent van Max Verstappen.’ Een van de klanten die hij bezocht heeft hij wel verteld dat het niet zijn eigen auto was, maar een testrit: ‘want hij is wel uitdagend groot.’
Jesse Blonk van Barnhoorn Bedrijfs-makelaardij had wel wat aan te merken op zijn testauto. ‘Ik vond de Audi A5 Avant S edition vandaag geweldig. Prachtig design en heerlijke wegligging, maar ik vond de motor aan de magere kant.’ Daar had Auke Genemans van autobedrijf Maas-De Koning wel onmiddellijk een passend antwoord op: ‘Dan leveren wij het toch met de plugin hybride motor? Ik denk dat je daar heel blij van wordt.’ Wij weten niet of Joan van Breukelen van Boardtrust ‘haar’ elektrisch aangedreven Opel Grandland heeft gekocht, maar ze vond het wel ‘een heel complete auto voor die prijs’.
Weer een andere reactie; ‘Wat zijn die Skoda’s toch mooi geworden’, vond Kevin Pelt van D’Vino. ‘Ik heb vandaag een Elroq gereden en vind hem ruim en mooi.’
De cabrio’s
Zo hadden alle rijders hun verwachte en onverwachte ervaringen. Die hebben ze in de rest van dit nummer wat uitgebreider – en misschien evenwichtiger – opgeschreven. Het zijn de ervaringen van gewone autorijders, zoals u en ik.
En hoe ging het met de testrijders van de cabriolets? ‘Janine Hogenbirk van het Anthonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis vond het een mooie dag in een leuke auto. De Mini Cabrio C zit goed en alle faciliteiten zijn heel erg naar je eigen persoonlijke wensen in te stellen. En de klimaatregeling past zich heel goed aan wanneer je zonder dak rijdt.’ Carry van der Sman van Bright Workwear, tenslotte, was de rijder van de Mazda MX-5. ‘Bij het wegrijden hebben wij toch het dakje dichtgedaan en dat ging prima,’ lacht ze, ‘zonder enige schade aan mijn nagels. Nog belangrijker: ik paste er prima in met mijn 1 meter 80, en hij reed heerlijk.’
Alle impressies van de testrijders leest u terug in de testverslagen vanaf pagina 13 via deze LINK.