Genomineerden Sterkste Schakel hebben ook goede voornemens
Nieuw jaar? Goede voornemens! Iedere ondernemer kijkt af en toe in de spiegel: waar zijn wij mee bezig en helpen wij onze klanten daar nog steeds mee? De vraag blijft uiteraard het hele jaar door of je als bedrijf nog steeds werkt volgens de standaarden die je jezelf gezet hebt. En soms moet je die aanpassen aan gewijzigde omstandigheden in de markt. Geldt het ook voor genomineerden van de Sterkste Schakel? Wie gaat ons in 2025 verrassen? Voor dit eerste nummer van Rijnstreek Business het nieuwe jaar hebben wij diverse ondernemers opgehaald wat hún goede voornemens zijn.
‘Wij moeten de groei van ons bedrijf en van onze dienstverlening bijhouden en liefst nog voorblijven’. Danny van Eijk van Akerdome, elektrotechnisch installatie- en onderhoudsbedrijf licht toe: ‘Meer opdrachtgevers voor wie wij steeds meer installaties met een groeiend aantal collega’s onderhouden. Om een optimaal overzicht te houden van installaties per adres, met alle bijzonderheden en de stand van onderhoud hebben wij dit jaar een ERP-systeem (Syntess) in gebruik genomen. Sinds halverwege vorig jaar zijn wij dat systeem gaan vullen en wij verwachten nog eens zes maanden bezig te zijn met completeren van de informatie.’
Continu aandacht voor communicatie
‘Wanneer wij onderling onze informatie makkelijker kunnen delen,’ zegt Danny, ‘verbeteren wij onze processen en dat is goed voor de klant.’ Het is ook goed voor de interne communicatie en dat is precies de bedoeling. Ook voor Harry Wijdeveld van drankengroothandel en slijterijen Drinxx. Harry: ‘Ik heb geen andere plannen voor het jaar, dan er voor te zorgen dat wij met elkaar plezier blijven houden in het werk. Volgens mij is onderlinge communicatie daarvoor het belangrijkst.’ Daarom is hij ook zeer verguld met het feit dat een medewerker die kort geleden elders een baan vond alweer terugkomt. ‘Dat is natuurlijk prachtig en dat vind iedereen fijn.’ Uiteraard houdt hij ook goed contact met klanten, leveranciers en transporteurs. ‘Voor de klanten zijn wij vorig jaar al met een Piggy-programma begonnen. En dit jaar willen wij meer gaan doen met social media.’ Harry heeft zelfs aan de chauffeurs van de leveranciers gedacht: ‘Voor hen staat altijd een goede kwaliteit koffie klaar.’
Tijd besteden aan kwaliteit
‘Kun je je voorstellen hoe vaak per jaar wij altijd al nieuwe dingen moeten kunnen?’ Nadine van der Lede van kapsalon Haarambacht in Hazerswoude is het hele jaar door bezig met innoveren. ‘Veranderingen in de mode gaan het hele jaar door, dus als er nieuwe manieren van doen komen in de behandeling en verzorging van haar dan willen wij dat meteen onder de knie krijgen. De leverancier van ons merk haarverzorging zorgt telkens voor cursussen en dat vinden onze medewerkers ook weer leuk om te volgen.’ Het is Nadine ook gelukt om weer een nieuwe kapster aan te nemen. ‘Dit keer een zij-instromer die werk wil maken van het vak. Door die uitbreiding zorgen wij er met elkaar ook voor dat wij aan de ene kant voldoende tijd hebben om onze vaardigheden op peil te houden en aan de andere kant om voldoende tijd te kunnen besteden aan de klant. Die zijn ieder even belangrijk voor de kwaliteit van ons werk.’
Bij grond-, weg- en waterbouwbedrijf Herruer in Sassenheim ligt de druk om te innoveren wat lager. Jasper Herruer wil – vrij bescheiden – weer een nieuw jaar toevoegen aan de 75 die het bedrijf inmiddels bestaat. ‘Wij hebben geen specifiek voornemen, behalve het blijven opbrengen van onze flexibiliteit.’ Want GWW lijkt misschien rechttoe-rechtaan, maar schijn bedriegt. De wereld wordt complexe, wij hebben te maken met de energietransitie, wij hebben hogere productiviteit nodig en makkelijker machines en wat wij ónder de grond tegenkomen is ook steeds ingewikkelder. ‘Het pakt zelden zo uit als op de tekening staat, dus moeten wij op iedere mogelijke uitzondering voorbereid zijn. Daar is aanpassingsvermogen voor nodig en wij doen er alles aan om die kwaliteit te kunnen blijven leveren.’
Van ’boven de haak’, naar ‘onder de haak’
CraneSolutions in Katwijk heeft óók de aandacht voor kwaliteit bovenaan het lijstje van goede voornemens staan. Maar Rik Struiwigh heeft, naast kwaliteit, ook een stukje productverbreding op het oog. ‘Wij gaan het komende jaar onze klanten op twee fronten beter bedienen. Allereerst willen wij, door middel van strakkere communicatie met onze leveranciers, nog meer grip krijgen op het proces van levering van producten en diensten. Ten tweede gaan wij een stapje verder doen bij het leveren van hijsmiddelen. Onze klanten kennen ons van ons werk ‘boven de haak’. Wij willen ze meer gaan helpen met oplossingen én producten ‘onder de haak, dat wil zeggen: hijsjukken, hangbanden en kettingen. Vooral waar zij niet met standaardoplossingen uit de voeten kunnen willen wij gaan bijspringen.’