Strakke no-nonsense uitstraling
Naast de nieuwe elektrische ë-C3 is er voor de liefhebbers ook de C3 met benzinemotor. Eveneens komt er een hybride uitvoering met een 28 pk sterke elektromotor gekoppeld aan een zestraps automaat met een systeemvermogen van 100 pk.
Door zijn lage gewicht van 1.126 kilo heeft hij een prettig rijgedrag en is zeer comfortabel waarbij het weke gedrag van zijn voorganger verdwenen is. Door de SUV-achtige vorm heeft hij niet alleen meer bodemvrijheid, maar ook meer hoofdruimte.
Superstrak dashboard
Het dashboard ziet er superstrak uit met opvallend strakke lijnen. Het basismodel moet het doen zonder multimediascherm, maar wel met een houder voor je smartphone zodat je daarmee Google Maps en Spotify kunt regelen. Gelukkig kent deze C3 nog een serie knoppen op het middenconsole voor de basisfuncties.
Typisch Frans meubilair
Wat meubilair betreft zijn ze typisch Frans, met een zachte zit en wat minder steun, maar dat terzijde. Ondanks een wat hoge til-drempel heeft deze C3 een nette bagageruimte die met de achterbankleuning omhoog zo’n 310 liter kan herbergen. De basisuitvoering heeft een vanafprijs rond de 20.000 euro maar dan is hij wat basic uitgevoerd.
Als u prijs stelt op meer luxe, zoals led-verlichting, dakrails, multimediasysteem, deelbare achterbank, achteruitrijcamera en zo, dan is er de Max-uitvoering die 4.000 euro meer kost. Citroën-specialist De Jong Automotive in Katwijk vertelt u er graag meer over.
JOHN VROOM autojournalist