In oktober staat hij in de showroom van BMW/MINI dealer Van Poelgeest in Noordwijk. De nieuwe BMW 1-Serie. De basis van het huidige model is gelijk gebleven, maar toch is hij wat langer en hoger geworden en voor de rest is alles volgens BMW helemaal nieuw, zelfs de typebenaming is nieuw, want bij alle BMW benzinemodellen is de ‘i’ achter de cijfercombinatie verdwenen. Het instapmodel is dus de 120, 1.5 driecilinder met een 48-volt mild-hybride systeem met een systeemvermogen van 170 pk. Dieselen kan ook vanaf de 118d met een 2.0 liter viercilinder van 150 pk en daarnaast de 120d met 163 pk die aanmerkelijk zuiniger is en goedkoper in aanschaf als gevolg van de lagere CO2 uitstoot. Aan de buitenkant is de nieuwe 1-Serie direct herkenbaar aan de nieuwe slanke koplampen die je aan de Z4 doet denken en de achterlichtunits aan de nieuwe X2. Het interieur is ook geheel vernieuwd, waarbij de zogenaamde ‘curved’-display direct opvalt. Hoewel ik daar zelf geen voorstander van ben heeft BMW zo veel mogelijk bedieningsfuncties in het touchscreen ondergebracht. Rondom de keuzeknop van de automatische versnellingsbak is een aantal snelkoppelingen aangebracht naar belangrijke functies in het beeldscherm. Zoals zo langzamerhand gebruikelijk in autoland is ook op dit model geen handbak meer leverbaar. Zoals gezegd moeten we nog even wachten tot dit najaar voordat hij in de showroom staat.
John Vroom, autoredacteur