Het EK is alweer even achter de rug. Ik hoop dat iedereen het verlies tegen Engeland inmiddels verwerkt of verdrongen heeft, want de Eredivisie is ook alweer begonnen. Er is altijd voetbal…lekker! Er zijn veel parallellen tussen voetbal en het bedrijfsleven te trekken. Zo hebben ze beide betalende klanten, wel of niet functionerende teams, specialisten, doelen die ze willen halen en ga zo maar door. Voetbal lijkt dus best wel op werken. Alleen krijgen voetballers natuurlijk beter betaald.
Klanten hebben altijd gelijk
Xavi wilde na afloop van het EK niet met de pers praten. Daar had hij geen zin in, en hij vond ze te kritisch. Er zijn meer voetballers die er zo over denken en zelden tot nooit met de pers praten. Gek idee eigenlijk… Stel je voor dat je collega morgen op zijn werk komt en zegt: Vanaf nu wil ik geen klant meer spreken, ze zijn veel te kritisch op ons en daar heb ik dus echt geen zin in.
Dat zou totaal onacceptabel zijn! We zijn ons er immers volledig van bewust dat de klant ons salaris betaalt en het bestaansrecht van onze organisatie is. Als voetballer kom je hier blijkbaar wel mee weg.
Benut elkaars kwaliteiten
In de voetballerij is het duidelijk dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft. Vóór elke wedstrijd wordt heel goed nagedacht hoe deze kwaliteiten maximaal te benutten. In veel organisaties gebeurt dit helemaal niet. Iedereen doet gewoon zijn best en werkt vaak hard, maar het zou een stuk makkelijker en beter gaan als we mensen gerichter inzetten op waar ze goed in zijn. Hier valt nog een hoop te winnen.
Wees flexibel en pas je aan
In het voetbal handhaaft de scheidsrechter de regels. Afgelopen EK waren er weer wat nieuwe regels geïntroduceerd. Zo mocht alleen de aanvoerder nog met de scheids in discussie gaan. Een goed idee als je het mij vraagt. En het werd ook redelijk goed opgevolgd. De meeste spelers konden zich ineens een stuk beter beheersen.
In organisaties hebben we te maken met constante wijzigingen in wet- en regelgeving. Al die regeltjes leiden regelmatig tot ergernis en bureaucratie, omdat we vaak niet heel wendbaar zijn. Neem nou De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ik heb al heel wat organisaties gezien die hele afdelingen optuigden om hieraan te voldoen. Elke organisatie interpreteerde de regels op haar eigen manier en nam dan ook andere maatregelen. De onduidelijkheid rond deze wet heeft voor heel wat ergernis en extra werk gekost. Inmiddels is de storm weer gaan liggen en hebben de meeste organisaties een manier gevonden om hiermee om te gaan.
Focus op het doel
Elk voetbalelftal heeft heel heldere doelen. Ze willen kampioen worden, of Europees voetbal halen bijvoorbeeld. Iedereen in het team is zich hier volledig van bewust.
Veel teams in de organisaties waar ik gekeken heb, weten nog steeds niet exact welk doel ze moeten behalen. Tja, gewoon om 9.00 uur op kantoor zijn, hard werken en dan morgen weer. Veel concreter wordt het vaak niet. Dat zorgt ervoor dat mensen veel tijd kwijt zijn aan zaken die niet bijdragen aan de doelstellingen.
Meet en analyseer
Tijdens voetbalwedstrijden wordt al jaren alles tot in detail gemeten en geanalyseerd. Op basis van die data worden keuzes gemaakt over investeringen, wie op te stellen en op welke manier de doelen te behalen. Hier kunnen veel organisaties nog wat van leren. Hoe vaak ik niet hoor dat teams geen idee hebben hoe ze precies presteren en waar dat dan aan ligt… Er wordt nog erg weinig relevante data gebruikt in organisaties, en dus worden er veel aannames gedaan en wordt er op gevoel gestuurd. Een meting opzetten hoeft echt niet moeilijk te zijn.
Er valt een hoop van elkaar te leren zoals je ziet. Misschien toch maar eens op stage bij je favoriete voetbalclub?
PIETER VAN SLIGTENHORST
LEAN2SUCCES
PIETER [email protected]