Website is meestal de eerste kennismaking met je nieuwe klanten
Jaap van Duijn van SEO Ninja beoordeelde de websites van alle genomineerden van de 2022-editie van de Sterkste Schakel Kennemerland. In totaal zijn 46 websites kritisch onder de loep genomen en beoordeeld op de Google-richtlijnen. Uit deze website is een selectie van tien finalisten voortgekomen. De top-10 presenteren we in alfabetische volgorde:
Boelé Bouw:
Drukkerij Groen:
Fietsen Overveen:
Glaszetterij De Haan:
Heringa & Wutrich Installatietechniek:
Hutten Verhuur:
Maxibel:
MAZDA Hartgerink & Klomp:
Patina Dakdenkers:
Van Moer Nederland:
De winnaar van de Sterkste Website word bekendgemaakt op de finaleavond op vrijdag 25 november 2022 in het SC Telstar/BUKO Stadion
Klantvriendelijkheid begint online
Waarom een goede website belangrijk is voor een bedrijf met een visie op klantvriendelijkheid? In de meeste gevallen is een website de eerste kennismaking met je nieuwe klanten. Tien jaar geleden was dat minder noodzakelijk, maar nu zijn we er zo aan gewend geraakt, dat onze standaarden flink zijn veranderd. Online zoeken mensen naar antwoorden en inspiratie. En als geduld een dier zou zijn, dan werd het met stip op de lijst met bedreigde diersoorten geplaatst.
Om deze reden wil de Sterkste Schakel de genomineerde bedrijven bewust maken van het feit dat tijd en aandacht voor een toegankelijke, goed functionerende website van groot belang is. De focus van de samenleving verschuift naar online.
Hoe zijn de websites beoordeeld?
Feitelijk bepaalt Google wat een goede website is. 94% van de zoekopdrachten in Nederland worden verwerkt door Google. De nummer-2 in Nederland is Bing en de belangrijkste zoekopdracht in die zoekmachine is ‘Google’. Een goede website volgens Google is gebruiksvriendelijk en in alles erop gericht om zo snel mogelijk antwoorden te geven aan zoekvragen. In de beoordeling van de Beste Website is alleen gekeken naar de technische kant:
Performance
Snelheid is een rankingsfactor. De twee grootste bottlenecks in de SEO-audits van de genomineerden waren afbeeldingen en styling (CSS- en JavaScript).
Accessibility
Iedereen moet van het internet kunnen genieten. Ook mensen met een visuele beperking. Toegankelijkheid is een aandachtspunt voor een gebruiksvriendelijke website.
Elke genomineerde ontvangt na de finaleavond een rapportage met de scores en de belangrijkste aandachtspunten.
Best Practices
Een website moet veilig zijn. We controleren op dataversleuteling (SSL), beveiliging op formulieren, broncodes up-to-date.
SEO
De beschikbaarheid van alle tools, om gericht te kunnen werken aan SEO (zoekmachine-optimalisatie).
Backlinkprofiel
Online populariteit gemeten op basis het aantal websites die verwijzen naar de website van de genomineerde. Een website met een krachtig backlinkprofiel behaalt makkelijker hoge resultaten in Google op zoekopdrachten met hoge zoekvolumes..
Snelheid is geboden
De websites van de genomineerden zagen er veelal aardig uit. Niet alle wonderschone websites behaalden snelle laadtijden en vielen om die reden buiten de boot. Een mooie website is dus geen garantie om hoge ogen te gooien op de nominatie van Beste Website. De gemiddelde performance-score is 45 op de schaal van 100 en dat is een zware onvoldoende. Websites uit de top-10 zaten daar ruim boven, maar ook zit er veel ruimte voor verbetering. Google streeft naar een laadtijd van 0,4 seconden. De lat ligt dus heel hoog qua techniek. Eén deelnemer behaalde zelfs een score van 95 op de schaal van 100! Wij van SEO Ninja werden daar wel vrolijk van.