Herstelwerkzaamheden Hoge Snelheids Lijn (HSL) in regio Rijnland

ProRail gaat de constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering herstellen en verbeteren, en de aangrenzende spoorbaan verstevigen. De treinen kunnen er nu niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Uit onderzoek blijkt dat de constructie van het viaduct momenteel onvoldoende sterk is. In stalen onderdelen van het viaduct zijn in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan aansluitend op het viaduct is verschoven.
Je kunt veilig onder het viaduct lopen of rijden. De treinen rijden er tijdelijk 80 kilometer per uur. Voor het kunnen rijden met 300 kilometer per uur zijn herstelwerkzaamheden nodig. De werkzaamheden zullen hinder veroorzaken voor het verkeer, bewoners en bedrijven.

Planning
Naar verwachting start BAM in maart 2025 met het aanbrengen van de palenwand en zijn alle herstelwerkzaamheden eind 2026 gereed. In het najaar van 2024 start BAM met de voorbereidende werkzaamheden voor de palenwand, zoals het tijdelijk dempen van een sloot en het plaatsen van een tijdelijke hulpbrug over de Zuidzijdervaart. Binnenkort zal BAM hiervoor de benodigde vergunningen aanvragen bij de gemeente Kaag en Braassem en het Hoogheemraadschap van Rijnland.

Omleidingen voor verkeer
In afstemming met de gemeente Kaag en Braassem werkt ProRail aan een omleidingsplan voor verkeer. Bepaalde (vaar)wegen moeten tijdelijk worden afgesloten om de werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren. De omleidingen zijn zo kort mogelijk, en veilig. Zo gauw hier meer over bekend is zal ProRail betrokkenen informeren.

Palenwand
Momenteel werkt ProRail samen met HSL-beheerder Infraspeed en aannemer BAM het definitieve ontwerp nauwkeurig uit: wat moet er precies gebeuren, hoe worden deze herstelwerkzaamheden uitgevoerd en wat is daarvoor nodig?

BAM gaat onder andere ruim 400 meter nieuwe palenwand in de grond aanbrengen ter versteviging van de spoorbaan. Deze nieuwe palenwand komt tussen het spoor en de Blauwemolenweg, tussen de bestaande damwanden en tot ongeveer de Blauwe Molen. Er wordt gezocht naar oplossingen om de hinder te beperken, zoals de mogelijkheid om de palen in de grond te draaien. Dat veroorzaakt veel minder geluidsoverlast voor bewoners.

Blijf op de hoogte
Zodra er meer bekend is over de planning, de werkzaamheden en de tijdelijke (vaar)wegafsluitingen, plaatst ProRail hierover een update op de projectpagina prorail.nl/rijpwetering-hsl. Wil je meer weten? Neem dan contact op met de afdeling Publieksvoorlichting van ProRail via prorail.nl/contact.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *