Elektrisch of niet? Dat is de vraag
Veel autodealers die meededen aan de autotestdag van Rijnstreek Business op 12 juni, boden hun testrijder een elektrische auto aan. Daarmee is de benzineauto een uitzondering geworden, daar waar dat een paar jaar geleden juist andersom was. Maar hoe zit het nu eigenlijk met de elektrische auto in Nederland?
In mei van dit jaar reden er voor het eerst meer dan een half miljoen elektrische auto’s rond op de Nederlandse autowegen. Dat is een respectabel aantal, maar op een totaalaantal van bijna 9,5 miljoen auto’s is dit procentueel gezien toch nog niet meer dan ruim 5 procent.
Oplaadmogelijkheden
Afgaand op recente cijfers lijkt dat percentage bovendien te stagneren, want meer rijders overwegen momenteel om binnen nu en vijf jaar toch weer een niet-elektrische auto aan te schaffen. De reden: de elektrische auto is fors duurder dan een auto op fossiele brandstof. Met name particuliere autokopers schrikken terug voor de hoge aanschafprijs. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft hierdoor ver achter bij deze klantgroep, daar waar zakelijke (lease)rijders vaak wel overstappen op een stekkerauto. Ook het beperkte aantal oplaadmogelijkheden is een barrière voor particuliere autorijders.
Toch lijkt het een kwestie van tijd dat heel Nederland elektrisch rijdt, afgaand op cijfers van brancheorganisatie BOVAG, die een toename signaleert van het aantal verkochte elektrische auto’s van ruim 32 procent in de afgelopen twaalf maanden (periode maart 2023-maart 2024).
Benzineauto verdwijnt
Het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwacht dat er in 2040 circa 10 miljoen stekkerauto’s zijn in ons land. En uiterlijk in 2049 zou de benzineauto zelfs helemaal uit Nederland zijn verdwenen. In een optimistischer scenario zou dat zelfs al in 2044 het geval kunnen zijn, onder invloed van Europese wetgeving die voorschrijft dat tussen 2030 en 2035 alle nieuw verkochte auto’s emissievrij moeten zijn. Bovendien is de verwachting dat de prijs van een elektrische auto de komende jaren zal dalen. Tegelijkertijd zal de actieradius van de stekkerauto – wat nu nog vaak een drempel is – stijgen, is de voorspelling.
In dit licht gezien is het dus niet vreemd dat de autodealers die dit jaar meededen aan de autotestdag, in groten getale met elektrische modellen op de proppen kwamen. Want de transitie van fossiel naar elektrisch is een niet te stoppen ontwikkeling.
Best verkochte elektrische auto’s
In 2023 waren dit, afgaand op de verkoopcijfers verzameld door brancheorganisatie BOVAG, de best verkochte elektrische auto’s:
1. Tesla Model Y
2. Volvo XC40
3. Peugeot e-208
4. Tesla Model 3
5. Skoda Enyaq
6. Kia e-Niro
7. Volkswagen ID.4
8. Renault Megane E-Tech