SGF Diensten is van alle markten thuis

‘Bij ons moet je geen negen-tot-vijf-mentaliteit hebben’

‘Schoonmakers in de ruimste zin van het woord.’ Dat is de slogan van SGF Diensten in Sassenheim dat al meer dan 35 jaar de schoonmaak doet in kantoren, evenementenhallen, vakantieparken, theaters en musea in de Randstad. Ook industriële bedrijven in de foodsector zijn klant. Sinds drie jaar runt Danielle Kronenburg het bedrijf. Een portret van haar onderneming. 

Met zo’n 150 mannen en vrouwen is SGF Diensten actief in het gebied tussen Alkmaar en Rotterdam. Klassieke schoonmaak en industriële schoonmaak bij bedrijven zijn de meest in het oog springende activiteiten, maar ook voor het wassen van de ramen, het reinigen van gevels en facilitaire dienstverlening kunnen klanten bij SGF Diensten terecht. 

Het werkveld is heel breed, desgewenst kan het Sassenheimse bedrijf, bijvoorbeeld bij speciale evenementen, ook zorgen voor parkeerwachters, beveiligers en gastvrouwen. Dit doet SGF Diensten zelfs in het buitenland. “We verzorgen de schoonmaak en aanverwante diensten op beurzen en events in onder andere Parijs en Milaan”, legt Danielle Kronenburg uit. 

Hard gegroeid

Door deze brede taakopvatting is SGF Diensten de afgelopen drie jaar hard gegroeid. “Onze omzet nam toe met meer dan een factor drie en het medewerkersbestand groeide van 40 naar 150 mensen”, zegt Danielle niet zonder trots. In het Brabantse Uden opende het schoonmaakbedrijf in 2022 bovendien een tweede vestiging. 

Tegelijkertijd is de organisatie plat gebleven. Leidinggevenden en projectmanagers (voor grotere projecten) sturen de medewerkers rechtstreeks aan, zonder verdere tussenlagen. Bij het bedrijfsbureau in Sassenheim zijn de contracten met klanten en alles wat met personeelszaken te maken heeft, belegd. Het bedrijfsbureau staat onder leiding van Dirk Jan Beishuizen, die al meer dan dertig jaar werkzaam is in het facilitaire werkveld, onder andere lange tijd bij de Jaarbeurs in Utrecht.

Band met de klant

“Door het gevarieerde klantenbestand zijn we 24/7 en zeven dagen per week bezig”, legt Danielle Kronenburg uit. “Je moet in ons vak geen negen-tot-vijf-mentaliteit hebben. Mijn telefoon staat altijd aan. Bij productiebedrijven werken we bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts. Ook het schoonhouden van kantoren doen we in de avonduren, maar steeds vaker ook overdag.” 

Klanten vinden het tegenwoordig prettig om met eigen ogen te zien dat hun werkplek tijdens kantooruren wordt schoongemaakt. Dat is tegelijkertijd ook fijn voor de schoonmaakmedewerkers, want daardoor bouwen ze een band op met de klant en worden ze als het ware onderdeel van het bedrijf waar ze dagelijks over de vloer komen. Zo begrijpen ze beter wat klanten precies willen als het gaat om het schoonhouden van hun werkplek. En daarmee snijdt het mes aan twee kanten. 

Afspraken nakomen

Met behulp van een zogeheten facility-app kunnen medewerkers noteren wat ze tijdens hun werk tegenkomen, ook in de vorm van foto’s, wat de communicatie tussen medewerkers en leidinggevenden en uiteindelijk ook de klant ten goede komt. Alles wat bij de klant gebeurt, wordt in rapportvorm naar de klant gestuurd, met als doel om te laten zien dat de afspraken die zijn gemaakt, worden nagekomen. “Want dat is wat we willen”, zegt Danielle. “We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen.” 

Dit alles wordt onderstreept door onder andere het ISO 9001-certificaat, het lidmaatschap van een mkb-branchevereniging (Schoonmaken is een Vak) en het gebruik van de modernste, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Zo maken de schoonmakers, die allemaal in het bezit zijn van een schoonmaakpraktijkdiploma, bijvoorbeeld gebruik van speciale schoonmaakdoekjes die niet alleen reinigen maar ook desinfecteren. 

Ons-kent-ons

Danielle heeft jarenlange ervaring in het facilitaire werkveld op verschillende plaatsen in Noord- en Zuid-Holland. Danielle afsluitend: “En nu dus sinds een drietal jaren in de Bollenstreek, een regio waar het fijn is om te werken, met een echte ons-kent-ons-mentaliteit. Als je het vertrouwen eenmaal hebt gewonnen, zijn de klanten heel loyaal, ook naar onze medewerkers toe, die zich echt gewaardeerd voelen door onze klanten. Dat is de basis voor verder succes. De komende jaren willen we verder groeien, want stilstand is achteruitgang.” 

SGF Diensten
Wattstraat 26
2171 TR Sassenheim
0252 22 30 10
[email protected]
www.sgfdiensten.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *