Hoe ga jij jouw doelen voor 2024 WEL halen?

2024, een nieuw jaar met nieuwe kansen. We denken weer na over goede voornemens. Zowel privé als zakelijk. Waar willen we als organisatie naartoe en hoe denken we daar te komen? 

Ik help jaarlijks verschillende organisaties om hun strategieën en doelen te bepalen. Daarbij kom ik van alles tegen. Zo zijn er organisaties die helemaal geen jaardoelen hebben. Iedereen werkt gewoon keihard en als ze geluk hebben rennen ze allemaal dezelfde kant uit. In de praktijk blijkt vaak dat er erg veel energie verloren gaat, omdat mensen en afdelingen elkaar onbedoeld tegenwerken. Dat is het risico als je geen richting bepaalt als management. Zie het als het duwen van een auto. Als we aan beide kanten van de auto 5 mensen zetten kunnen we met heel veel kracht duwen, maar de auto komt amper van zijn plek. Als we vertellen welke kant de auto op moet, kunnen we met veel minder energie veel verder komen. Er zijn ook organisaties, vaak de wat grotere, die dikke documenten schrijven met visies, strategieën en doelen. Vaak in complexe, wazige en abstracte zinnen. Bijna niemand leest deze documenten en wie het wel doet heeft geen idee wat te doen. Gelukkig zijn er methoden om een heldere strategie op 1 A4tje te zetten. Op zo’n manier dat iedereen in je organisatie begrijpt wat er gedaan moet worden om bij te dragen aan de strategie.

Bij het opstellen van een strategie en doelen voor komend jaar zijn een aantal dingen belangrijk.

Zorg voor kiespijn

Maak keuzes in wat je wel en niet wilt gaan doen. Hoe meer doelen je formuleert, hoe minder focus je hebt en hoe minder je zult bereiken. Het kiezen van wat je niet wilt gaan doen is vaak het lastigst. Dit noemen we kiespijn. Toch ga je hier het meest aan hebben. Keuzes maken zorgt ervoor dat je dingen af gaat ronden in plaats van heel veel tegelijk op gaat starten. En daarmee maak je het verschil!

Koppel acties aan je doelen

Wanneer je doelen stelt is het belangrijk daar ook bij te zetten hoe je die gaat behalen. Ik lees dan bijvoorbeeld in zo’n visiedocument dat we de leukste werkgever willen worden. Maar hoe dan? Wat gaan we morgen doen om daar invulling aan te geven? Dat ontbreekt vaak en daardoor komt er maar weinig van terecht of doen we allemaal iets anders. Maak dus concreet welke acties je verwacht om een bepaald doel te bereiken. Een strategie zou dan kunnen zijn: Wij zijn de leukste werkgever door medewerkers wekelijks te vragen wat er beter kan en door maandelijks een etentje te plannen. Of deze 2 acties je meteen de leukste werkgever maken weet ik niet, maar door er 2 te kiezen kun je dingen in gang gaan zetten. Als dat gelukt is kun je weer 2 volgende stappen bedenken. 

Bespreek de voortgang regelmatig

Kasten liggen vol met jaarplannen en strategieën, zonder dat iemand er iets mee doet. Zonde! Plan maandelijks een overleg met collega’s om te bespreken hoe het ervoor staat. Plan direct acties voor de komende maand om te zorgen dat je de doelen haalt. Het is echt niet moeilijk, maar gewoon een kwestie van doen. Je zult zien dat het loont.

Er zijn verschillende handige methodes om dit te doen. OGSM is de methode die ik vaak gebruik. Ik heb al verschillende organisaties grote doelen zien behalen door op deze manier focus aan te brengen en op acties te sturen. Vorig jaar nog werd een klant uitgeroepen tot beste werkgever. Allemaal omdat in de strategie helder stond beschreven WAT ze wilden bereiken, HOE ze dit gingen bereiken en er maandelijks ACTIES werden uitgevoerd.

Welke 3 doelen wil jij met je organisatie bereiken in 2024? En welke acties ga je hier komende maand voor uitzetten?

PIETER VAN SLIGTENHORST
LEAN2SUCCES
PIETER [email protected]

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *