Dit jaar bestaat mijn bedrijf, Lean2Succes, alweer 10 jaar. Time flies when you’re having fun. Voordat ik ging ondernemen was ik in dienst bij een grote organisatie waar ik me steeds minder comfortabel voelde. Ik haalde geen voldoening uit mijn werk, vond dat ik te kort invloed had op wat er gebeurde en geen zicht had op wat het resultaat van mijn werk was.
Op een gegeven moment was het genoeg: Ik moest iets anders gaan doen. Samen met een oud-collega ben ik toen Lean2Succes gestart. Het doel was om echt zichtbare impact te realiseren bij onze klanten. En doordat we ondernemers werden kregen we ook de invloed waar we naar op zoek waren. De eerste stap was gezet, maar het echte ondernemen moest nog komen. Daar bleken meer haken en ogen aan te zitten…
Inmiddels hebben we er 8 collega’s bij en zijn we bijzonder tevreden over hoe het gaat. De afgelopen jaren hebben we veel ervaringen opgedaan en een hoop geleerd. Een paar van deze lessen deel ik hier met jullie.
Alles valt of staat met de mensen
Het samenstellen van een team is een vak apart. Hier zijn we jaren mee bezig geweest voordat het echt klopte. De belangrijkste les hier: kijk eerst of de persoon in het team past. Mogelijk nieuwe collega’s gaan eerst maar eens mee uiteten of sluiten aan bij de vrijdagmiddagborrel. Dan zie je snel genoeg of er een klik is. Uiteraard alleen als iemand verder vakinhoudelijk geschikt lijkt natuurlijk. Bij een kleine twijfel doen we het niet.
Om dit in stand te houden besteden we veel tijd aan dingen samendoen, etentjes, borrels, kennis delen etc. Als de sfeer in het team goed is en mensen elkaar vertrouwen kun je de meeste problemen samen prima aan.
Probeer nieuwe dingen
Wij proberen bijna wekelijks nieuwe dingen uit. Als iemand in het team een idee heeft waarvan we niet weten of het een verbetering is, doen we een experiment. We testen de komende week wat er gebeurt en wat de klanten ervan vinden. Dit evalueren we samen en dan passen we de werkwijze aan als het nieuwe idee positief uitpakte. Als bij het experiment blijkt dat het toch niet zo’n goed idee was hebben we weer wat nieuws geleerd. Zo blijven we ons continu ontwikkelen en wordt elk idee serieus genomen. Je ziet dat er hierdoor steeds meer nieuwe ideeën komen. We staan nooit stil, superleuk!
Werk niet te hard
Om me heen zie ik veel ondernemers 60, 70 of soms 80 uur per week werken. Als je dat echt leuk vindt en je niets leukers te doen hebt is dat natuurlijk prima. Voor mij is 36 uur per week meer dan genoeg. Ik heb namelijk nog verschillende hobby’s en leuke mensen om mijn tijd aan te besteden. Dus wat we klanten leren doen we zelf ook: Slimmer werken in plaats van harder. We checken continu bij onze klanten of we nog wel de juiste dingen doen. En we kijken continu naar waar het beter en makkelijker kan. De afgelopen jaren hebben we gemiddeld 3 verbeteringen per week doorgevoerd. En daar profiteren onze klanten en wijzelf van. Onlangs startte er een nieuwe collega, die al jaren soortgelijk werk deed. De eerste dag die hij meeliep sprak hij zijn verbazing uit over hoe ontspannen het werk was en hoe goed alles was geregeld. Hij was gewend om veel harder te moeten werken. Als je hier aandacht voor hebt zul je zien dat je met veel minder inspanning een hogere kwaliteit aan je klanten kunt leveren.
Wat zijn jouw belangrijkste lessen van de afgelopen jaren?
PIETER VAN SLIGTENHORST
LEAN2SUCCES
PIETER [email protected]