Afgezien van het nieuws rond de 500 e was het redelijk stil bij dit merk, maar ze hebben de smaak weer te pakken met de intro van de 600 e.
JOHN VROOM, AUTOREDACTEUR
De moderne retro-look van de nieuwe 500 e is bij dit model doorgezet en geeft deze 600 e dan ook een onmiskenbaar Fiat uiterlijk. De voorkant is typisch 500 met de sympathiek ogende koplampen. Daarna wordt het meer een cross-over en herken je nog wel 500X trekjes aan de zij- en achterkant. Het interieur ziet er strak en Italiaans elegant uit. Eigentijds en lang ovaal gestrekt dashboard met achter het stuur een knipoog naar de 600 snelheidsmeter uit de jaren 60, maar dan digitaal. In het midden een strak infotainmentscherm met daaronder een strakke rij tuimelschakelaars.
De zit is goed en achterin is de beenruimte wat beperkt, maar de hoofdruimte is prima. Voorlopig is hij alleen in de elektrische versie, met een WLTP actieradius van 409 kilometer, leverbaar, maar begin volgend jaar volgt een [mild] hybride versie. De 600 e is in twee uitvoeringen leverbaar. De Red en de La Prima. De eerstgenoemde is volledig in het rood uitgevoerd met rode accenten in het interieur en heeft een beperkt aantal gadgets, maar toch parkeersensoren achter, 10,25 inch infotainmentscherm, adaptieve cruisecontrol, automatische airco en een regensensor. De La Prima is luxer uitgevoerd zoals stoelverwarming en –massage, een dashboard in mat ivoor en 18-inch lichtmetalen velgen, maar is ook wat duurder.