Onder de grond in Nederland ligt, niet zichtbaar voor het blote oog, ongeveer 130.000 kilometer rioolstelsel, dat pas opvalt als er ergens een verstopping is. Een interview met adjunct-directeur Martijn Smittenaar en assistent-bedrijfsleider Cor van der Plas van Riool.nl, dat zich 24 uur per dag en zeven dagen per week bezighoudt met de riolering van gemeenten, woningbouwcorporaties, bedrijven en particulieren.
Wat doet Riool.nl?
“We ontstoppen, inspecteren, repareren en reinigen de riolering. We onderhouden het hoofdrioolstelsel van gemeenten, maar doen ook de riolering bij bedrijven en particulieren thuis. Zeventig procent van onze klanten is zakelijk, de rest particulier.”
Wie zijn jullie klanten?
“Ons klantenbestand is heel breed, bijvoorbeeld gemeenten in de hele regio, maar ook woningbouwcorporaties en vve’s, met wie we onderhoudscontracten hebben voor tienduizenden woningen. Denk bijvoorbeeld aan Dunavie, Stek, Rijnhart Wonen, Ons Doel en MeerWonen. We komen ook bij veel horecaondernemers, bijvoorbeeld Huis ter Duin en strandtenten aan zee, waar we vetputten legen en reinigen. Naast het hoofdriool reinigen wij ook periodiek kolken voor meerdere gemeenten in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek. Het werk doen we al zo’n zeventig jaar. We zijn begonnen in Leiden en omstreken onder de naam Barthen Rioleringswerkzaamheden maar klanten kennen ons vooral als Riool.nl. We zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf met ruim vijftig medewerkers en acht vestigingen in de hele Randstad, van Amsterdam tot Vlaardingen. Bij ons zusterbe-drijf HuurMaat werken ook ongeveer 50 collega’s.”
Wie werken er bij jullie?
“Onze medewerkers komen uit ons hele werkgebied, maar grotendeels uit de regio Rijnland. We hebben collega’s die riolen ontstoppen, inspecteren, repareren en reinigen. Verder hebben we chauffeurs en monteurs nodig voor ons wagenpark, dat uit zo’n 45 voertuigen bestaat in allerlei soorten en maten. We zoeken trouwens nog collega’s voor verschillende disciplines, dus wie geïnteresseerd is, vragen we graag contact met ons op te nemen!”
“Veel mensen denken dat we vuil werk doen, maar dat valt in de praktijk reuze mee, mede dankzij de moderne apparatuur en de hulpmiddelen die we gebruiken. De inspectie van het hoofdriool doen we bijvoorbeeld met robotcamera’s en een pc in de auto. Wat ook goed is om te vermelden, is dat klanten altijd heel dankbaar en blij zijn als we langskomen om hun probleem op te lossen. Als de gootsteen in de keuken overloopt of de wc verstopt zit, willen ze snel geholpen worden. Vandaar dat we 24/7 bereikbaar zijn.”
Hoe onderscheidt Riool.nl zich van concullega’s?
“We zijn altijd bereikbaar. En iedereen bij ons voelt zich verantwoordelijk voor het werk en het probleem van de klant. We zoeken altijd naar een oplossing. Verder vinden we persoonlijk contact belangrijk. Dat krijgen we ook terug van onze klanten. Daarom hebben wij veel vaste en trouwe opdrachtgevers. En als een klant mogelijk een keer gaat ‘shoppen’, komen ze meestal snel weer bij ons terug.”
Wat zijn de trends in de markt?
“Wat al een tijd gaande is, is dat de afvoer van regenwater en vuil water gescheiden is van elkaar. Dit voorkomt dat bij stortbuien de wc’s overlopen. Een andere trend is dat opdrachtgevers, waaronder woningbouwcorporaties, de coördinatie van rioolwerkzaamheden uit handen geven aan bedrijven zoals wij. Ze willen volledig ontzorgd worden. En wat tenslotte ook een trend is, is de digitalisering van onze werkprocessen. Daar waar we vroeger in de administratie naar opdrachtbonnen en tekeningen moesten zoeken, kun je nu in twee klikken op je tablet bij de benodigde informatie komen. Ook foto’s zijn zo gemakkelijk te delen. Voor klanten hebben we portals waarop ze terecht kunnen. In 2019 zijn we begonnen met de digitalisering. Dat mag je wel een mijlpaal noemen. Vanaf dat moment zijn we volop bezig met innoveren. Hierdoor is onze dienstverlening verbeterd.”
Hoe komen jullie aan je klanten?
“Voornamelijk dankzij mond-tot-mondreclame. Ook via internet zijn we goed te vinden. Onze belangrijkste reclamemiddel zijn de auto’s die overal rondrijden. Riool.nl is een pakkende naam en heel herkenbaar, iedereen kent wel de grote blauwe stip op onze voer-tuigen. Ooit hebben we die domeinnaam laten vastleggen en daar maken we heel dankbaar gebruik van.”
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?
“Heel belangrijk. We hebben alle certificaten op het gebied van milieu, kwaliteit en veiligheid, waaronder ISO 9001, 14001 en VCA**. Voor de jaarlijkse audits die hiervoor worden gehouden door Kiwa slagen we met vlag en wimpel. Verder willen we de CO2-uitstoot terugdringen. Inspanningen op dat gebied brengen we in kaart met de CO2-Prestatieladder, waar we in 2020 mee zijn begonnen en ook voor gecertificeerd zijn. Een voorbeeld: we streven naar een schoon wagenpark en geven trainingen duurzaam rijden. Goed om te vermelden is ook dat we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt graag een kans geven. Het is mooi om te zien hoe deze mensen zich ontwikkelen en opbloeien, ook privé.”
Tot slot: hoe ziet Riool.nl er over pakweg vijf jaar uit?
“Dan zijn we verder gegroeid, onder andere bij de woningcorporaties en in de horeca. Voorwaarde is wel dat we nieuwe medewerkers kunnen vinden, want dat beperkt ons in onze groei. We doen er alles aan om geschikte collega’s te vinden met technisch inzicht, verantwoordelijkheidsgevoel, gevoel door dienstverlening en enthousiasme. Ervaring is natuurlijk een pré, maar geen noodzaak. Er is geen standaard opleiding voor onze branche, vandaar dat we onze mensen zelf opleiden. De praktijk is de beste leerschool.”
Riool.nl
Vestiging Leiden:
Hallenweg 7
2316 JX Leiden
085 524 18 08
[email protected]
www.riool.nl
Vestiging Katwijk:
Blekerstraat 32
2222 AN Katwijk
071 7440036
[email protected]
www.riool.nl
Vestiging Alphen aan den Rijn:
Antonie van Leeuwenhoekweg 16
2408 AM Alphen aan den Rijn
0172 440440
[email protected]
www.riool.nl
Notification; Withdrawing NoUF35. CONTINUE >> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-12-04?hs=90625766b5d3d22883a7b256c192edf2&