Wat is de meerwaarde ‘Brand Management’?

Elke onderneming heeft een merk. Dat merk is hetgeen dat jouw onderneming herkenbaar maakt en waardoor het zich onderscheidt van andere ondernemingen. Het geeft je de mogelijkheid om jouw onderneming te profileren, onder de aandacht te brengen en potentiële klanten te bereiken. ‘Brand Management’ kan je hierbij helpen. Hoe? Dat lees je in dit artikel!

  1. Wat is Brand Management?

Met ‘Brand Management’ wordt gedoeld op de strategie die een onderneming volgt om producten, diensten of de onderneming zelf op de markt te profileren. Het is een overkoepelende term voor het beheren, onderhouden en bewaken van het merk van de onderneming en alle bijbehorende merkelementen. In het Nederlands wordt het volgen van zo’n strategie ook wel ‘merkenbeleid’ of ‘merkbeheer’ genoemd.

Als een onderneming een goed merkenbeleid voert, wordt vertrouwen opgebouwd en zullen consumenten eerder geneigd zijn gebruik te maken van de producten of diensten van de onderneming

  1. Hoe wordt Brand Management toegepast?

Er zijn verschillende digitale hulpmiddelen die ondersteuning kunnen bieden bij het beheren, onderhouden en bewaken van het merk van jouw onderneming. Deze hulpmiddelen helpen een consistent merkenbeleid te voeren.

  • Brand Management Software: Ondernemingen kunnen gebruik maken van Brand Management software, van innovatieve techneuten als Comrads, om hun merkcommunicatie te centraliseren en eenvoudiger te kunnen beheren. Het helpt marketingteams bij het beschermen van alle merkelementen van de onderneming. Door één centrale locatie aan te houden voor het creëren, opslaan en delen van merkelementen, hebben alle belanghebbenden toegang tot de juiste merkinformatie, verloopt samenwerken efficiënter en kan merkconsistentie worden gewaarborgd.
  • Digital Asset Management: Deze Brand Management Software kan worden aangevuld met Digital Asset Management (DAM). Digital Asset Management is een systeem waarmee ondernemingen digitale bestanden, media en middelen kunnen beheren, organiseren en delen. Het vormt een gecentraliseerde digitale bibliotheek, waaruit belanghebbenden hun informatie kunnen putten. Door het beheren, organiseren en delen van deze digitale bestanden, media en middelen in één systeem, wordt continu oog gehouden op de toepassing van de merkelementen van de onderneming.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *