Vanaf 1 januari dit jaar is Van Duyn Van der Geer uit Noordwijk aangesloten bij het landelijke accountantskantoor Moore MTH. Een strategische keuze, gericht op een groter marktgebied, een kwalitatief hogere dienstverlening, een beter perspectief voor onze medewerkers én op de toekomst van het eigen kantoor.
Op 2 januari dit jaar liep Jaap Aartman met een vreemd gevoel het kantoor aan de Jonckerweg binnen. Aan het kantoor zelf lag dat gevoel van de 62-jarige accountant niet, alles zag er nog hetzelfde uit en alle mensen waren nog hetzelfde. Maar voor hem was er van de ene op de andere dag toch veel veranderd.
Ookal was die verandering zeker niet over één nacht ijs gegaan. Maar de realiteit was dat Jaap Aartman zich ineensgeen eigenaar meer kon noemen, ‘alleen nog’ accountant en adviseur. Dat was even wennen. Het is toch 22 jaar zijnbedrijf geweest. Als jij maar blijft, zeiden klanten tegen hem. En hij kon ze geruststellen. Aldwin Heijns begon ‘helemaal niet’ met een ander gevoel aan de eerste werkdag van het nieuwe jaar. Hij was nog steeds aandeelhouder, nu alleen met nog achttien andere mensen, maar verder zou er in zijn dagelijkse werk niets veranderen: hij blijft zich richten op ‘de inhoud’ en ‘het commerciële deel’. Heijns (53) was sowieso al geen managing director, zoals Jaap, die dat stokje heeft overgegeven aan Adri Ouwehand, die op zijn beurt al leidinggaf aan de grootste afdeling op kantoor. ‘In de aansturing is dus niet veel veranderd’, duidt Heijns. ‘Maar het is natuurlijk niet zo dat alles nog
hetzelfde is.’
Enkele maanden later is de ‘branding’ van Moore MTH meteen zichtbaar bij het betreden van de eerste verdieping van het pand. Op de balie – met daarachter het bekende gezicht van Angela, die hier al 21 jaar werkt – staan en liggen allerlei items in de nieuwe ‘clubkleuren’, blauw (twee tinten) en wit; van een bakje met rolletjes snoep en een beker met pennen tot stapeltjes memoblokken. De driehoeken in de vormgeving symboliseren de manier van denken bij Moore MTH, waarover straks meer. Ook de glazen
tussendeur is door witte stickers in driehoeken verdeeld.
‘We draaiden als nooit tevoren’
Op een donderdagmiddag, begin april, zitten twee van de oud-eigenaren van Van Duyn Van der Geer samen in een kleine vergaderzaal, die uitkijkt op de kruising van de Jonckerweg met de Keyserswey, pal aan de N206, via de rotonde grenzend aan Katwijk en Rijnsburg. Aartman wijst naar het gebouw aan de overkant, waar Van der Geer en Partners begin 2009 zijn intrek nam om te fuseren met Van Duyn Accountants. Dat ‘huwelijk’, zoals Aartman het noemt, duurde tot een jaar of vier geleden. De founders van Van Duyn vertrokken als aandeelhouders, de naam Van Duyn Van der Geer bleef zoals die was en er bleven vier aandeelhouders over. Twee daarvan zijn als aandeelhouder ‘meegegaan’ naar Moore MTH: Aldwin Heijns en Rob Thijssen. De andere twee, Jaap Aartman en Peter Bedijn, hebben geen aandelen teruggekocht, maar blijven wel werkzaam onder de nieuwe vlag.
‘We draaiden de laatste jaren als nooit tevoren’, vertelt Aartman. ‘Aan deze aansluiting met Moore MTH liggen dus echt strategische keuzes ten grondslag.’ Heijns legt uit dat Van Duyn Van der Geer graag wilde groeien, in eerste instantie door de audit-praktijk verder uit te breiden. ‘Die schaalvergroting vonden wij nodig om in de toekomst succesvol te blijven. Niet alleen op financieel gebied, maar ook om als werkgever voldoende schaalgrootte te hebben om aantrekkelijk te blijven voor bestaande en nieuwe collega’s.
En autonoom groeien, is heel moeilijk in dit tijdperk van arbeidskrapte, die in de accountancy al jaren duurt. ‘Dat is natuurlijk niet alleen voor ons een uitdaging’, vertelt Heijns, ‘maar voor alle accountantskantoren, dus ook voor Moore MTH. Dankzij deze aansluiting vergroten we onze capaciteit en aantrekkingskracht. Bovendien garanderen we hiermee de continuïteit van ons kantoor op de lange termijn, qua eigenaarschap. Deze aansluiting geeft onze klanten dus zekerheid over de continuïteit van onze dienstverlening in de toekomst.’
Dit nieuwe tijdperk biedt volgens Heijns ook kansen voor bestaande en nieuwe collega’s met ambities, voor mensen die hun vleugels willen uitslaan of zich graag specialiseren. ‘Wie het bijvoorbeeld leuk vindt om een dag in Amsterdam te werken, kan terecht in een prachtig kantoor bij het IJ. Deze aansluiting maakt ons daarmee ook een aantrekkelijke werkgever voor mensen die hun horizon willen verbreden, naar bijvoorbeeld internationale dienstverlening of naar ons snelgroeiende label ‘Moni’ (financiële dienstverlening op afstand). Zelf vind ik heel inspirerend dat ik ineens tien corporate finance-collega’s erbij heb. Dat segment bediende ik hier nagenoeg alleen. Nu kan ik van gedachten wisselen en sparren met mensen die hetzelfde werk doen en kunnen we grotere en complexere opdrachten aan.’
‘What you see, is what you get’
De landelijke queeste naar een strategische partner begon anderhalf jaar geleden, via een gespecialiseerd bureau, nadat oriënterende gesprekken met collegakantoren uit de streek – voor een samenwerking op onder andere auditgebied – niet het gewenste resultaat opleverden.
Al snel diende MTH (Meeuwsen en Ten Hoopen) Accountants en Adviseurs uit Emmeloord zich aan. Een kantoor met in Nederland op dat moment twaalf vestingen en ruim 450 medewerkers. Aartman: ‘MTH denkt qua marktgebieden in driehoeken. Dankzij ons kantoor, langs de kust en in de Duin- en Bollenstreek, ontstaat een perfecte driehoek met de vestigingen in Amsterdam en Bussum.’
Bij het eerste gesprek voelden Heijns, Aartman en hun collega-aandeelhouders meteen ‘een klik’ met het bestuur van MTH. ‘Het moest wel een kantoor zijn dat bij onze bedrijfscultuur past,’ zegt Heijns.
‘Laagdrempelig, no-nonsense, niet heel hiërarchisch.’ Aartman typeert de mensen van MTH als ‘what you see, is what you get.’ En hij merkte dat collega’s na de eerste ontmoeting met de drie bestuursleden ook positief gestemd waren. ‘Die bestuursleden hebben vooral iets over zichzelf verteld. Hele persoonlijke verhalen, die bij onze mensen tot de verbeelding spraken. Een collega die ’s morgens nog tegen mij zijn zorgen had uitgesproken, zei na die middag tegen mij: Ik denk dat ik mijn mening van vanochtend moet bijstellen. De mensen beseften ook al snel dat het geen fusie is, maar echt een aansluiting, met alle voordelen van dien.’
Op het moment dat de aansluiting was beklonken, heette Moore MTH nog alleen MTH. ‘Voordat we ons aansloten, wisten we dat MTH zich in 2022 zou ‘re-branden’, waarbij Moore, een wereldwijde netwerkorganisatie waarmee MTH al een lange historie had, in de naam zichtbaar zou worden. Dit betekent dat we voor onze klanten die bijvoorbeeld in het buitenland zaken willen doen of ondernemingen willen oprichten, contact kunnen opnemen met Moore-partners in die landen. Partners die dezelfde kwaliteitsstandaard en kernwaarden hanteren. Gericht op een optimale ondersteuning van onze klanten.’
Deze ‘re-branding’ maakt van Moore MTH niet alleen een kantoor dat zich richt op het midden- en kleinbedrijf, maar ook een kantoor met een internationale uitstraling. Heijns haast zich wel te zeggen dat de vestiging in Noordwijk een regionaal kantoor is én blijft. ‘De mensen die hier op 31 december zaten als Van Duyn Van der Geer, zitten hier vanaf 1 januari als Moore MTH, maar we zijn en doen nog hetzelfde.’ ‘Er zijn als gevolg van de aansluiting ook geen mensen vertrokken’, vult Aartman aan. ‘Dat zou overigens ook een niet-gewenste ontwikkeling zijn.’
‘Ze denken in oplossingen’
Het grootste verschil sinds de aansluiting is dat de klanten en collega’s van het Noordwijkse kantoor nu ook de voordelen kúnnen benutten van een grote organisatie, van alle beschikbare expertises. Aartman: ‘Zoals btw-specialisten. In de bouw, bijvoorbeeld, is btw een van de lastigste fiscaliteitonderdelen. Dat lijkt soms hogere wiskunde. En MTH heeft wel tien btw-specialisten in huis! Twee daarvan zijn hier vandaag aan het werk.’ De enige keerzijde van deze aansluiting is de overstap naar deels andere software. Aartman: ‘Wennen aan nieuwe systemen hoort bij de minst leuke dingen van zo’n aansluiting. Maar dat integratieproces wordt heel zorgvuldig aangepakt en begeleid, stap voor stap, in samenspraak met elkaar. Het hoeft niet allemaal morgen geregeld te zijn. En Moore MTH denkt niet problemen, maar in oplossingen. Als hier iets niet lukt, sturen ze iemand om te helpen. Geen gemor, gewoon doen.’
Het mag duidelijk zijn, zowel de aandeelhouder als niet-aandeelhouder hier aan tafel zijn bijzonder enthousiast over de aansluiting. Jaap Aartman: ‘Ik vind het vooral een prachtige uitdaging om aangesloten te zijn bij zo’n grote club, waar alle expertises aanwezig zijn die onze klanten nodig hebben. En voor de rest ben ik gewoon aan de bak zoals ik al deed, hier in Noordwijk, in de Bollenstreek, in Katwijk, in Rijnsburg. Ja, dat voelt voor mij echt prima!’ ‘Het gevoel is heel goed’, bevestigt Heijns. ‘We zijn aangesloten bij een hele toegankelijke club mensen, die nog net de omvang heeft om met elkaar betrokken te kunnen zijn bij allerlei strategische vraagstukken. Deze stap biedt ons gewoon heel veel mogelijkheden om onze klanten nog beter van dienst te zijn, nu en in de verre toekomst!’
Moore MTH
Jonckerweg 20
2201 DZ Noordwijk
T 071 409 0 409
E [email protected]
I www.moore-mth.nl
Email- SENDING 1,82536 BTC. Go to withdrawal >> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=dfeb4db4f10de5716db831cdd946640f&