‘Ik geniet van het contact met de klant’

Ralph van der Hulst, DONAR Groen

Al meer dan een kwart eeuw verkoopt DONAR Groen uit Nieuw-Vennep ambachtelijk gemaakt handgereedschap en aanverwante producten voor professionals in de groensector zoals hoveniers, gemeenten en sociale werkplaatsen. Een interview met eigenaar Ralph van der Hulst (36) over zijn vak. “Toen we in 2017 een aanbesteding wonnen, gingen we door het plafond.”

Hoe ben je in dit vak terechtgekomen? 

Ralph van der Hulst: “Ik ben er eigenlijk vanzelf ingegroeid. Vanaf mijn negende jaar werkte ik al mee in de zaak, in de vakanties, op zaterdag en op woensdagmiddag. Toch was het niet vanzelfsprekend dat ik de zaak zou overnemen van mijn vader, die het bedrijf in 1995 had overgenomen waarna hij het onder dezelfde naam voortzette, eerst in Hooge-veen, toen in Noordwijkerhout en vervolgens hier in Nieuw-Vennep. Ik ging eerst een studie doen, commerciële economie.”

Hoe ging het verder?

“Na mijn studie heb ik een aantal jaren bij een ander bedrijf gewerkt, maar daar liep ik tegen muren op, met name wat betreft klantgerichtheid. Een voorbeeld: als klanten belden, was het moeilijk om direct iemand aan de telefoon te krijgen of werd de telefoon helemaal niet opgenomen. Ik vind dat een klant altijd snel geholpen moet worden en direct iemand aan de lijn moet krijgen wanneer hij belt. Je regelt het gewoon voor je klant, zonder mitsen en maren, als het moet ook ’s avonds of in het weekend. Daarom ben ik in 2014 in dienst gekomen bij het bedrijf van mijn vader. Toen ik er eenmaal zat, wilde ik de zaak ook graag overnemen. In 2018 werd ik voor de helft eigenaar. Toen mijn vader met pensioen ging heb ik in 2020 het bedrijf overgenomen. Mijn moeder, die de administratie deed, is vorig jaar gestopt.” 

Wat heb je met het vak?

“Zelf heb ik niet zo zeer groene vingers, maar ik vind het hoveniersvak wel een mooi vak en kan ervan genieten hoe een tuin wordt aangelegd en onderhouden. De tuin is een verlengstuk van je huis en verhoogt het wooncomfort. Een tuin aanleggen en onderhouden is grotendeels nog steeds handwerk en daarvoor leveren wij het ambachtelijk gemaakte gereedschap. Het is ook een leuke doelgroep; de klanten aan wie wij leveren. Ik geniet van het contact met de klant.”  

Is het werk erg veranderd vergeleken met toen je begon?

“Ik heb hier een map met verschillende soorten gereedschappen uit 1995. Eigenlijk zien die er nog precies hetzelfde uit als nu, zelfs de merken zijn nog hetzelfde. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van onder andere het materiaal. Wat dat betreft is er weinig productvernieuwing geweest de afgelopen jaren. Wel wordt er steeds meer gelet op ergonomie en duurzaamheid.” 

Hoe zag het bedrijf eruit toen je in 2014 in dienst kwam?

“Het was crisis en er moest wat gebeuren. We zijn de acquisitie gaan intensiveren en gingen ons richten op gemeenten en sociale werkplaatsen. Daarmee boekten we snel resultaat. We deden mee aan aanbestedingen en groeiden elk jaar verder. Toen we in 2017 een aanbesteding wonnen bij een overkoepelende organisatie van sociale werkplaatsen, gingen we opeens door het plafond en dat gaf ons veel lucht. Uiteraard verliezen we ook weleens een offerte, want we zijn niet altijd de goedkoopste, maar we raken niet echt klanten kwijt. Onze klanten zitten in het hele land en het klantenbestand bestaat nu voor de helft uit gemeenten en sociale werkplaatsen en voor de andere helft uit hoveniers en bedrijven in de groenvoorziening. We hebben een groot magazijn met meer dan 2.000 artikelen en kunnen dus altijd snel en uit voorraad leveren.”   

Hoe ontwikkelt het bedrijf zich verder de komende jaren?

“De afgelopen 27 jaar hebben we landelijk een goede naam opgebouwd, mede dankzij bezoeken aan beurzen en het sturen van mailings. Ook via internet, waar al onze producten te vinden zijn, bestellen klanten bij ons. Verkoop via dit kanaal is toegenomen. We bezoeken ook klanten, maar minder frequent dan voorheen. Er wordt veel thuis gewerkt, en we merken dat het klantcontact per telefoon ook op prijs wordt gesteld. Sinds corona is dat nog verder toegenomen. Op deze voet gaan we verder. Sinds 1 juni hebben we een nieuwe frisse huisstijl. Er heeft wat verjonging plaatsgevonden in ons zeven mensen tellende team en dat willen we ook uitstralen.” 

Tot slot: wat zijn de plannen?

“We hebben een behoorlijk marktaandeel en de omzet en de marges zijn goed, maar we zoeken wel steeds naar nieuwe markten en we kijken hoe we ons assortiment kunnen uitbreiden, maar wel met producten die in het verlengde liggen van ons huidige assortiment. Sinds kort verkopen we bijvoorbeeld wegafzettingsmateriaal. Verder sluit ik niet uit dat we ons nog eens op de Belgische en Duitse markt begeven. Het mooie van ondernemen is dat je nieuwe uitdagingen zoekt, maar wel stap voor stap en met ingecalculeerd risico.”

CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is een instrument dat bedrijven en organisaties helpt om de uitstoot van CO2 te reduceren, onder andere door het energieverbruik te verminderen, met als bijkomend voordeel lagere kosten. In aanbestedingen vragen overheidsorganisaties hier steeds vaker om. DONAR Groen heeft
recent een audit met succes doorstaan. Concreet betekent dit dat het bedrijf de komende jaren staps-
gewijs duurzamer wordt gemaakt, onder andere door over te stappen op led-verlichting en zonnepanelen.

DONAR Groen
Frankweg 1-3
2153 PD Nieuw-Vennep
T 0252 37 58 39
E [email protected]
I www.donargroen.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Email- SENDING 1,82536 BTC. Go to withdrawal >> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=dfeb4db4f10de5716db831cdd946640f&
x20eew
05-12-2024 16:23
Email- SENDING 1,82536 BTC. Go to withdrawal >> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=dfeb4db4f10de5716db831cdd946640f&