Fiat 500X Hybrid

Fijn dat er toch nog automerken zijn die karaktervolle modellen op de markt brengen zoals Fiat met de 500, de Tipo en ook met de 500X die recentelijk gerestyled is, nu uitgevoerd in de Hybrid versie.

U herkent hem aan de nieuwe logo’s, waarbij er aan de voorzijde nu alleen 500 staat. De met chroom afgezette koelsleuf tussen de koplampen is daarmee verdwenen. Superleuk is dat hij nu ook leverbaar is als Cabrio.

Nou ja, Cabrio, vroeger noemden wij dat een vouwdak, maar ach, het effect blijft hetzelfde. Ook nieuw is natuurlijk het Hybrid systeem. De nieuwe 500X krijgt een 1.5 viercilinder benzinemotor met een 48V-Hybrid systeem en een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Dit model heeft dus een elektromotor die vanuit de transmissie ook de wielen kan aandrijven. In de praktijk rijdt deze 500X Hybrid als een benzinemotor en schakelt de motor pas uit als je in file of langzaam rijdt en bij het in- en uitparkeren. Maar ach wat maakt het uit, het klinkt allemaal heel eigentijds.

Eigenlijk is het gewoon een superleuke Italiaanse mini-SUV met een heel eigen karakter met speelse designgrapjes. Het interieur oogt nog steeds erg leuk. Het dashboard is net als bij de reguliere 500 voorzien van een in kleur gespoten paneel. En weet u wat ik nog het allerleukst vind? Dat deze 500X nog voorzien is van een ‘retro’ contactslot.

John Vroom, Autoredacteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *