Waar je website ook voor bestemd is; een goede domeinnaam is essentieel. Het is bepalend voor zowel je vindbaarheid als succes. Het bemoedigt webbezoekers om jouw website te gaan bekijken. In dit artikel lees je waar een goede domeinnaam precies aan voldoet. Zo ben je ervan verzekerd dat jouw toekomstige domeinnaam een groot succes wordt!
- Kort
Bij een domeinnaam registreren geldt: hoe korter, hoe beter! Je wilt voorkomen dat iemand struikelt over jouw domeinnaam. Dat werk immers ontmoedigend in plaats van bemoedigend. Kies daarom één kernwoord van maximaal tien karakters of een korte zin die bestaat uit zo’n twee à drie woorden. Dit ziet er professioneel uit, maakt jouw domeinnaam makkelijk te onthouden en zorgt ervoor dat het eenvoudig uit te spreken is.
- Eenvoudig
Kies eenvoudige naam, waaruit direct het onderwerp van de website blijkt. Controleer of jouw potentiële domeinnaam geen dubbele lading heeft, maar daadwerkelijk overbrengt wat jij ermee wilt zeggen. Vermijd koppeltekens, afkortingen, (te)veel cijfers, populaire spelling en accenten. Zo voorkom je namelijk verwarring bij de webbezoekers, bevordert het de leesbaarheid en wordt je niet belemmerd door mogelijke foutieve spelling.
- Origineel
Desalniettemin is het belangrijk om origineel te zijn. Synoniemen, metaforen en woordspelingen zijn bijvoorbeeld leuk, opvallend, maar toch duidelijk. Of gebruik vakjargon; dat hoort je doelgroep immers toch te begrijpen. Op die manier wek je nieuwsgierigheid, onderscheid je jezelf en blijft de domeinnaam beter hangen.
- Vindbaar
Vrijwel iedereen werkt tegenwoordig met zoekmachines om websites te vinden. Voor de beste vindbaarheid is het aan te raden om de belangrijkste zoekterm in de domeinnaam te verwerken. Op die manier scoor je de meeste potentiële webbezoekers. Echter zijn zoekmachines inmiddels zo slim, dat ze hier ook omheen kunnen werken. De zoekmachine weet na enige tijd waar jouw website overgaat.
- Specifiek
Een grappige naam is origineel, maar voorkom dat het te onduidelijk wordt. Een specifieke domeinnaam werkt immers nog altijd het beste. Zorg ervoor dat jouw domeinnaam merkgericht en/of beschrijvend is. Zo zullen webbezoekers je sneller kunnen vinden, voorkom je verwarring en weet de webbezoeker direct wat hij of zij kan verwachten.