‘Wij zijn allebei gespecialiseerd in hoogrepeterend werk.’ Volgens Robert Karremans, directeur van Incompanion, is dat waarom hij en John Peek, manager Payroll Services van Grant Thornton, zo goed kunnen samenwerken. ‘Wij draaien allebei geoliede machientjes om voor onze kleine en grote klanten hun administraties maximaal up-to-date te houden. Dat schept een band.’
In oktober kregen zij daarvoor de volledig ISAE3402: de bevestiging dat zij hun zaken op orde hebben en dat klanten kunnen rekenen op een hoge kwaliteit van dienstverlening.
Die band was er toch al, want Incompanion is een vol dochterbedrijf van Grant Thornton. ‘Maar wij zijn niet voor niets zelfstandig. Incompanion is een financieel productiebedrijf. Met maar tweeëntwintig mensen zorgen wij 24/7 voor goed lopende online boekhoudingen van ongeveer 1.200 Nederlandse organisaties.’ Voor John Peek zijn de getallen vergelijkbaar: met net zoveel mensen verwerkt hij de salarisadministraties voor zo’n 2.500 organisaties. ‘Maar wij bestaan dan ook al wat langer. Net als Incompanion runnen wij toch een andere tak van sport dan het veel meer kennisintensieve werk van onze collega’s van de accountancy.’
ISAE 3402 norm type 2 betekent dat de lat hoog ligt – en dat het werkt!
De ISAE3402 norm (dit is de laatste keer dat wij hem zo noemen – red.) beschrijft hóe zorgvuldig dienstverleners omgaan met de aan hen uitbestede processen. Hoe gaan zij om met vertrouwelijkheid, met wijzingen en met de betrouwbaarheid van onderliggende technologie?
‘Aan het begin van het jaar kregen wij de zogenaamde ‘type-1 verklaring’, die aangeeft dat Incompanion en GT Payroll hun werkwijzen op orde hebben. De type-2 verklaring die wij afgelopen oktober kregen is eigenlijk nog mooier. Die krijg je alleen wanneer het ook in de praktijk blijkt te werken! Wij hebben laten zien dat je je hele administratie vertrouwd aan ons kunt uitbesteden. En dit keer zeggen wij dat niet zelf.’
Ze zijn er overigens de eerste mee in Nederland die dit certificaat hebben binnengehaald.
‘De wet schrijft ons – financiële dienstverleners – voor om aan te kunnen tonen dat wij onze processen beheersen. Wat de wet daarmee nu opnieuw benadrukt is de doodnormale wens van onze klanten dat ze op ons kunnen vertrouwen. Aan de hand van deze norm kunnen wij dat vertrouwen aantonen en kan de klant het controleren.’
De hamvraag: wat heeft een klant hier aan?
‘Het is een kwestie van tijd en volume.’ Een voorbeeld van John Peek: ‘Een paar jaar geleden vroeg een call-center met ongeveer 2.000 medewerkers ons hun salarisadministratie over te nemen. Maandelijks hebben ze daarin honderden mutaties. Met ongeveer 9 van onze medewerkers hebben wij voor hen onze online pakketten ingevoerd. Dat hebben wij binnen enkele maanden tot grote tevredenheid ingevoerd en draaiend gekregen. Dat scheelt ze bakken met tijd. Dat kunnen wij alleen omdat wij onze dienstverlening uitstekend beheersen. En omdat wij het leukste financiële servicebedrijf van Nederland zijn, natuurlijk.’
En het allermooiste, zegt Robert Karremans, is dat deze volledig geautomatiseerde, online diensten net zo makkelijk voor een kleine als voor een grote organisatie ingezet kunnen worden. ‘Daar merkt die computer toch niets van. Daarom kunnen wij ook vaste tarieven rekenen op basis van volumes. Of je nu een kleine zelfstandige bent, een maatschap, een vereniging of een middelgrote MKB’er.’
Incompanion
Vondellaan 47, LEIDEN
088 676 9054
[email protected]
www.incompanion.nl
Grant Thornton Payroll
Flemingweg 10, ALPHEN AAN DEN RIJN
088 676 9093
[email protected]
www.grantthornton.nl