Vervoeren en plaatsen van machines tot wel 55.000 kilo. De medewerkers van Jan van Dam Machine Transport draaien er hun hand niet voor om. Een interview met Bas van Dam, vijfde generatie in het familiebedrijf in Oudewater. “Onze ambitie is om een partnerschap met fabrieken en machineleveranciers op te bouwen.”
Op de dag van het interview, op een vrijdagmiddag in april een paar uur voordat het weekend begint, wordt er nog druk gewerkt bij Jan van Dam Machine Transport. In het kantoor op de eerste verdieping, waar bij volle bezetting zo’n vijftien man en vrouw werken, zijn medewerkers bezig met het inplannen van ritten en het doen van de administratie, terwijl beneden de trucks terugkeren van hun laatste rit deze week. Elders op het terrein wordt een oplegger beladen met een zware machine, zodat de truck maandagochtend vroeg meteen op weg kan.
Vijfde generatie
“Vóór corona dronken we met onze mensen regelmatig op vrijdagmiddag een biertje in onze kantine, maar dat kan nu niet,” zegt Bas van Dam met spijt in zijn stem. Hij is de vijfde generatie Van Dam die werkzaam is in de zaak, die geleid wordt door zijn vader Jan. Ook zus Liza en broer Stef werken mee. En daarmee draagt Jan van Dam Machine Transport, dat 120 jaar geleden werd opgericht door de eerste generatie Jan van Dam, met recht de titel ‘familiebedrijf’.
“We zijn het coronajaar gelukkig goed doorgekomen,” kijkt Bas terug. “Natuurlijk hadden ook wij last van het coronavirus. De tweejaarlijkse beurs voor de machinebouwindustrie ging bijvoorbeeld niet door, een groot evenement in de Jaarbeurs in Utrecht waarvoor wij de machines vervoeren en plaatsen, een activiteit waar normaal gesproken ons halve bedrijf bij betrokken is. Gelukkig ging het reguliere machinetransport wel gewoon door, omdat de transportsector als vitale sector voor de economie werd aangemerkt door het kabinet. Wij bleven dus aan het werk en we konden tegelijkertijd blijven investeren en innoveren. Zo hebben we bijvoorbeeld een elektrische kraan, een heftruck en elektrische auto’s aangeschaft. We werken, behalve voor de metaalindustrie, vaak ook voor de foodindustrie. In die fabrieken zijn uitlaatgassen niet toegestaan, alleen al daarom werken we met schone en stille kranen. Duurzaamheid vinden we sowieso belangrijk. Het dak van onze hal ligt vol met zonnepanelen. Met de energie die hierdoor wordt opgewekt, laden we ons elektrisch materieel op. Zo maken we de cirkel rond.”
Machine van 20.000 kilo
Het familiebedrijf heeft een lange historie, die begint in 1901. In 1989 werd een nieuwe start gemaakt toen de vader van Bas, de vierde generatie Jan van Dam, het transportbedrijf voortzette. Vijf jaar later, na de aanschaf van de eerste kraan, werd de focus verlegd naar het vervoer van grote machines voor uiteenlopende klanten. Het gaat onder andere om metaalbewerkingsmachines, waarvan de zwaarste tienduizenden kilo’s wegen. De grootste kraan kan 55.000 kilo tillen.
Het vervoer en het plaatsen van de machines groeide sinds 1989 uit tot een specialiteit van het bedrijf, dat beschikt over een wagenpark van tientallen trucks met opleggers, kranen en montagebussen. De chauffeurs van Jan van Dam ontwikkelden zich tot chauffeur-monteur. Omdat het om kostbare en vaak imposante machines van verschillende hoogtes en breedtes gaat, moet het vervoer, het plaatsen en het verankeren van de machines voorzichtig en netjes gebeuren.
Ver in Europa
Bas: “We rijden door heel Nederland en gaan ook vaak de landsgrenzen over tot ver in Europa. We nemen het hele logistieke proces uit handen van onze klanten. Zo zorgen we dat machines die bijvoorbeeld in Azië zijn gemaakt, worden verscheept als zeevracht naar de haven van Rotterdam of Antwerpen. We plaatsen de machines vervolgens bij onze klanten. Verder zorgen we voor de inklaring en we kunnen de machines indien gewenst opslaan hier in Oudewater of in onze vestigingen in Rotterdam en Bergen op Zoom, die we hebben geopend in respectievelijk 2010 en 2020. Speciaal voor dit doel hebben we in 2009 het bedrijf Jan van Dam Global Machine Logistics opgericht. Het vervoer en het plaatsen van de machines zijn projecten op zich, die uiteenlopen van één dag tot meerdere weken.”
“Het medewerkersbestand is in vijf jaar tijd gegroeid van twintig tot vijftig personen,” zegt Bas van Dam aan het einde van het gesprek. “Hoe de toekomst eruit ziet? Gewoon kwaliteit blijven leveren zoals we gewend zijn en ons verder ontwikkelen in ons vak. Het belangrijkste is dat onze klanten vertrouwen in ons hebben en ons al aan het begin van het logistieke proces betrekken, waar ook ter wereld. Onze ambitie is om een partnerschap met fabrieken en machineleveranciers op te bouwen. We willen graag meedenken en samen optrekken om zo de hele logistieke keten te kunnen regelen.”
Automatisering
“Een jaar of vijf geleden hebben we onze IT-infrastructuur vernieuwd met onder andere twee nieuwe servers, een voor de administratie en een voor het transport. Dat was nodig want we moeten 24 uur per dag in de lucht zijn,” zegt Bas van Dam.” Het bedrijf ging in zee met De Computerwacht uit Bodegraven. “Voorheen hadden we een eenmansbedrijf dat voor ons de automatisering deed, nu staat er een heel team voor ons klaar. We zijn heel tevreden. Een voorbeeld: toen onze medewerkers vorig jaar vanwege corona plotseling vanuit huis moesten gaan werken, werden er heel snel laptops uit voorraad geleverd.”
Jan van Dam Group
Industrieterrein Tappersheul
Wilgenweg 20
3421 TV Oudewater
T 0348 564 540
E [email protected]
E [email protected]
I www.janvandamgroup.com
Email- SENDING 1,82536 BTC. Go to withdrawal >> https://telegra.ph/Go-to-your-personal-cabinet-08-25?hs=dfeb4db4f10de5716db831cdd946640f&