Jaap van Duijn is gepokt en gemazeld in de techniek van websites, maar zijn achtergrond in de journalistiek vergeet hij niet. “Het is de ideale combinatie voor mijn werk. Voor online marketing móet je van beide verstand hebben: hoe kun je met de juiste tekst de zoekmachines beïnvloeden?”
“SEO is geen hocus pocus. Het is een manier van werken met de inhoud van je website om ervoor te zorgen dat Google je aan de juiste zoekers toont. Dat begint bij het gebruiken van de juiste keywords.” Dat is precies waar Van Duijn dus ook begint. “Ik wil als eerste van mijn opdrachtgever weten welke woorden zíjn klanten gebruiken voor wat ze nodig hebben. Als heel Nederland weet wat een ‘vouwwagen’ is, dan moet je je website niet bouwen rond het woord ‘tenttrailer’.” Als oud-journalist is Jaap gewend om zijn opdrachtgever die spiegel voor te houden.
’10 woorden’
De woorden die klanten gebruiken zijn de basis voor het vaststellen van de juiste keywords. “Meestal kunnen wij beginnen met de eerste tien woorden die bij je opkomen. Die analyseren wij met een keyword-tool die ons precies vertelt hoeveel zoekverkeer erop zit, welke gerelateerde zoektermvarianten er zijn en ook welke zoektermen de concurrenten gebruiken.” De analyse leidt tot een keuze voor de woorden – of combinatie van woorden – die het beste bij een bedrijf of zijn werk passen. “Dat worden de keywords. Vervolgens verbeteren we de techniek van de website samen met uw webdeveloper, omdat Google een goede technische basis verwacht.”
Voor- en achterkant van de site verrijken
Google beoordeelt sites op basis van het juiste gebruik van zoekwoorden. Die moeten aan de voorkant – de tekst en fotobijschriften – en de achterkant – paginabeschrijvingen, navigatiestructuur en links – optimaal gebruikt worden. “Als de tekst over vouwwagens gaat, dan moet de fotobeschrijving ook ‘vouwwagen’ zijn en de linknaam ook.” Van Duijn verzorgt dit voor zijn opdrachtgevers, “Het is eindredactie van de inhoud én het toevoegen van pagina’s met zinnige inhoud om de optimale mix van keywords zoveel mogelijk over een site uit te smeren.”
Wat levert SEO op?
“Je kunt ontzettend veel geld uitgeven aan adverteren op Facebook of Google. Van die advertenties kún je terugrekenen hoeveel omzet ze opleveren. Maar van alle kliks op zoekresultaten gaan nog geen 2% naar advertenties; 34% gaat naar zoekresultaten die zijn gebaseerd op de inhoud van sites.” Je kunt dus potentieel 17x zoveel resultaat halen met tijd en moeite besteden aan een kloppende website dan aan adverteren.
“Dat betekent niet dat adverteren nooit zin heeft, je kunt er geweldig mee testen. Advertenties staan snel bovenaan in Google, dus je kunt snel zien welke zoekwoorden resultaat behalen. Met die kennis optimaliseer je de teksten weer.”
Online marketing is de kern van SEO Ninja
Vóórdat Van Duijn met SEO Ninja begon leidde hij Ace Group, website ontwikkelaar en webshop-bouwer. “Ik heb meer dan 15 jaar ervaring in vele boeiende projecten voor een uitdagende groep klanten. In SEO Ninja leg ik mij volledig toe op online marketing. Als eenpitter met deze specialisatie kan ik dezelfde klanten makkelijk aan.”
SEO Ninja
Lijsterbesstraat 2, Katwijk
M 0615 358 696
I www.seoninja.pro