We blijven massaal thuis, zo was de verwachting deze zomer. En die verwachting is ook uitgekomen. Veel Nederlanders zijn niet op vakantie geweest vanwege COVID-19.
Van menig klant kregen wij het verzoek om de kilometers van de leasecontracten naar beneden bij stellen. Maar een snelle rekensom leerde dat het niet om de vakantie kilometers ging maar om een structurele verlaging van de met name zakelijke kilometers. Thuiswerken was (en is) het devies.
Echter, wat was de realiteit? In plaats van één heen-en-weertje naar Frankrijk van pakweg 2.500 kilometer gingen mensen dagjes uit. Een retourtje Efteling? Vanuit de Bollenstreek 270 kilometer. Even naar Groningen? 450 kilometer! Leuk, een weekendje Texel! 230 kilometer. Maastricht, ook zo’n publiekstrekker… 500 kilometer.
Gesaldeerd liepen de kilometers op, want Nederland bleek toch groter dan menigeen dacht (en denkt). Overigens hebben wij ook in de periode van maart tot en met juni gezien dat de kilometers wel teruggelopen zijn maar dat de afname nauwelijks effect had op het gemiddelde jaarkilometrage over de totale looptijd van de auto’s. Dat zijn toch interessante waarnemingen.
Zo ook de filedruk. Ja, het was met name in maart en april bijzonder stil op straat. Dus geen files. Als je nu op straat of de snelweg kijkt dan is het weer druk als vanouds maar gek genoeg relatief weinig files. Als je bedenkt dat er slechts 10% minder auto’s op de weg nodig zijn om files te voorkomen dan blijkt dat het thuiswerken in die zin z’n vruchten afwerpt. De vraag alleen is, hoelang blijft dit –ook na de 2e golf- in stand?
Geluiden van het “zat zijn om thuis te werken”, het gemis van collega’s en “ik ben zo ZOOM-moe” bereiken ons dagelijks. Een interessante fase, nietwaar?
Nadenken over autogebruik is actueler dan ooit. Wij denk graag met u mee over het optimaliseren van uw wagen-park in deze onzekere tijden.