Het is nogal wat: je nodigt álle genomineerden uit om een hele middag van zijn of haar bedrijf weg te zijn. Een beetje ondernemer werkt graag in zijn eigen zaak. Maar een slimme ondernemer neemt tóch de kans om tientallen andere ondernemers te ontmoeten. Begin februari was de traditionele speeddate bij Hotel de Witte Raaf in Noordwijk. De aftrap naar de Grande Finale.
TEKST HANS VAN DALEN FOTOGRAFIE ARJAN VAN DER ZWART
“Vergeet niet,” benadrukt organisator Harry de Reus, “je wordt niet voor niets genomineerd, dus op deze middag tref je mensen die net zo energiek, leuk en enthousiast zijn.” En dat bleek. Want om twee uur zat iedereen nog een beetje stil te wachten op de start en om vijf uur werd er enthousiast geborreld met nieuwe relaties.
Véél te druk, toch gekomen
Het gaat goed met de genomineerden. De zaken floreren en er wordt hard gewerkt. Een deel van de genomineerden is het niet gelukt naar Noordwijk te komen. En een handvol van de wel aanwezigen zit ook niet stil. Jantine Star, commercieel directeur van Heemskerk Fresh&Easy, genomineerd voor Internationaal Zakendoen, bijvoorbeeld, checkt haar telefoon: “Ik houd contact met ons salesteam dat juist vanmiddag een nieuwe overeenkomst met een grote klant aan het rondmaken is. Dat kunnen ze prima zonder mij, maar als ze vragen stellen moet ik natuurlijk wel antwoorden. Dus ik geniet van de speeddates, maar ben wel bereikbaar voor mijn collega’s.”
Dat zij aanwezig is, is voor een andere genomineerde in haar sector, Erwin van Diest van Servo Berkel Prior een aardig extraatje: “Dat wordt een hernieuwde kennismaking, want Heemskerk hebben wij ooit weegapparatuur geleverd. Tegelijkertijd ben ik met mijn hoofd bij de montage van tien afvullijnen voor een suikerfabriek in Egypte waar wij nu mee bezig zijn. Maar wat de speeddates tóch leuk maakt is het praten over ondernemerschap met mensen uit hele andere sectoren.”
Enthousiasme en vakmanschap
“Ik vind het mooiste van alle kennismakingen dat wij elkaar herkennen op het gebied van vakmanschap en service, zegt Arjan van Schaik van Windhorst Techniek. “Uiteindelijk vind iedereen hetzelfde belangrijk om daarmee zijn klanten zo goed mogelijk te bedienen.” Jurgen de Vries merkt hetzelfde: “Aan de ene kant is het jammer dat je je verhaal zo kort moet houden, want ik vertel graag over onze gastvrijheid. Aan de andere kant is het leerzaam om van anderen ondernemers, soms uit hele andere sectoren, hoe zij gastvrijheid inzetten in hun bedrijf.” Zo had hij net van Arnold van der Oest van Bouwcenter Filippo hoe zij een wekelijkse ‘snackdag’ hebben voor de vaklui die hun materiaal daar halen.
Meteen zaken doen
Een handvol aanwezigen lijkt zelfs meteen tot zaken te komen. “Ons bedrijf zal in 2021 zijn eeuwfeest vieren,” vertelt Radjesh Ramdien van Vink Installatie Groep, “dan is de kennismaking met een evenementenbureau wel heel erg op zijn plaats.” Het gevoel is wederzijds, “Want ik wil graag alles weten over de correcte plaatsing van zonnepanelen,” vult Andy Schonewille van 2Rent4You aan.
Pitchen voor de jury: Éven snel vertellen waar je bedrijf voor staat
“Ga daar maar op de stip staan”, zo ‘hielp’ de verse juryvoorzitter Robin Peereboom de genomineerden, terwijl hij wee naar een stuk tapijt zónder stip. Als je nog niet zenuwachtig was, dan werd je het wel. Of niet, natuurlijk. Want de ene ondernemer gaat het makkelijker af dan de ander. De pitch voor de jury mocht maar twee minuten zijn en hun enige commentaar was de waarschuwing dat er nog maar dertig seconden over waren. Sommige ondernemers hingen hun verhaal op aan een product dat centraal staat voor hun bedrijf, anderen aan maatschappelijke activiteiten.
Gerrit de Graaf van de gelijknamige Kaasboerderij uit Bodegraven kreeg er veel meer stress van dan van 100 koeien melken. Ronald Clemens van Keurslagerij Clemens uit Lisse had de kernwoorden van zijn pitch op een papiertje gezet. Ted Kroon van Kroon Bouw uit Voorhout vertelde kalm uit zijn hoofd over zijn bedrijf.
Wie gaf de beste pitch?
De jury kwam dit jaar uit bij vrouwelijke ondernemers: Jantine Star-Heemskerk vertelde het verhaal van haar indrukwekkende bedrijf Heemskerk Fresh&Easy aan de hand van een kistje groente. Cindy de Groot van verloskundigenpraktijk Kaag en Braassem vertelden over hun duizendste baby. Sandra Vermolen en Renate Hoogervorst van Pelikaan Reizen uit Hillegom wonnen de prijs voor de beste pitch.