Wordt Leiden de kappersstad van Nederland?

Totaalbeleving, dat is waar het gemeentebestuur van Leiden dit voorjaar toe besloot en door daarop over te gaan, zou het in de binnenstad afkalvende winkelbestand worden gered. Afkalvend vind ik overigens een veel te zwak woord voor verpauperend, maar wie ben ik? 

Door uitvoering van het actieplan uit de winkelnota van 2017, tegen een gemeentelijke investering van € 250.000, = zouden 

alle problemen worden opgelost. Ik viel van mijn stoel toen ik dat las. Weer het zoveelste idee in veertig jaar, dat alleen uit de koker kan zijn gekomen van iemand die niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets van ruimtelijke ordening begrijpt. Dat bedrag is één middelgrote winkelier al kwijt om zijn winkel te herinrichten, laat staan dat je daar de stad mee redt. Sinds dat veel te late actieplan uit 2017 heeft diezelfde gemeente alleen al het de afgelopen jaren het tot mooiste winkelgebied van Leiden uitgegroeide Nieuwe Rijn de nek omgedraaid, dus laten afkalven, door winkels zich te laten transformeren tot horeca. Een branche die zich daar kennelijk hogere huurprijzen kan veroorloven. Het afgelopen decennium heeft Leiden overigens misschien wel een verdubbeling aan horeca binnen haar grenzen gekregen, dus dat levert uiteindelijk het volgende leegstandsprobleem op. Het is niet voor niets dat de nog maar kort ingevoerde strenge terrasregels nu weer plots zijn teruggedraaid. 

Ik besloot zelf, ter totaalbeleving, een dagje Leiden shoppen te doen en te beginnen bij de Breestraat, want dat is, met het fraaie Stadhuis, immers de hoofdentree van het winkelcentrum. Je weet dan al direct niet wat je overkomt. Er hecht zich daar al gauw zo’n sterke walm aan veelal goedkope odeurluchtjes uit de vele kapsalons aan je vast, dat je thuis iets hebt uit te leggen. En dit tot bijna het Stadhuis aan toe. Lichaamsverzorging in plaats van winkels dus. Alleen dit al roept nou niet een sfeer op van even recreatief winkelen beleven. Nog triester is dat je daar vaak ook nog eens nauwelijks klanten binnen ziet. Deze negatieve ervaring wordt nog eens versterkt, aangezien zich, waar je niet geknipt en geschoren kunt worden, nagelstudio’s of naaiateliers bevinden. De winkelapp op mijn telefoon geeft aan dat ik wel winkels kan vinden door linksaf de nieuwe winkelstraat De Catherinasteeg in te slaan. Maar daar word je helemaal depressief, aangezien er duizenden vierkante meters leeg staan. Dit viel al voor deze door de gemeente doorgedrukte bouw uit te verwachten, door de te geïsoleerde situering van dit gebied. Landelijk wordt juist naar krimp van winkelgebieden toegewerkt. De verantwoordelijke wethouders voor dit Aalmarktplan zijn allang weer vertrokken. Helaas hebben daar onder andere de modezaken Via Mio en Moscow Design het begeven. De hierachter aan de Aalmarkt gesitueerde doorgestarte McGregor en Suit Supply, gingen hen al met een faillissement voor. 

Een kansloze situatie dus. Terug naar de Breestraat – als je in die steeg niet al omver bent gereden door een fietser – daagt Hudson’s Bay ook niet echt uit, mede omdat we allemaal al vanaf de vestiging af aan van dit concern in Nederland weten, dat deze keten hier ten dode is opgeschreven. Overigens een gemiste kans ter redding van dit meest centrale fraaie rijksmonumentale winkelpand in het stadscentrum. Het aangrenzende gemeentehuis had hier naartoe kunnen verhuizen, in plaats van nu miljoenen aan verbouwingskosten te investeren door het huisvesten binnen het oorspronkelijke onderwijsgebouw Level. Op naar de Haarlemmerstraat. Behoudens de inmiddels oubollige Hema en C&A, mis je daar de grote landelijke winkelketens. Teveel winkels met teveel kleine dezelfde oppervlakten, en dus ongeschikt voor dat soort vestigingen. Het gedeelte van de Hooglandse Kerkgracht tot aan de Pelikaanstraat toont het meest triest, ondanks de voor miljoenen aangebrachte nieuwe verlichting en plaveisel. Wethouder Yvonne van Delft doet tenminste iets en hoopt de zaak te redden door het plots toestaan van bijna alles en, u raadt het al, ook kapsalons. Mijn stokpaardje blijft hier: Het weer toelaten van verkeer inclusief kort parkeren in dit gedeelte van de Haarlemmerstraat.

Wat wij zelf kunnen doen om de situatie te verbeteren: Niet online kopen! Winkelen is romantischer en winkels bieden meer service. Als vastgoedbelegger: Aaneengesloten panden opkopen, restaureren, samentrekken tot grote winkels en wonen erboven stichten. Ik daag vanuit hier de gemeente uit daar samen in op te trekken.

Menno Smitsloo
Reacties: [email protected]
Twitter: @mennosmitsloo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *