Kies je als ondernemer voor groei van je bedrijf? Blijf je doen wat je doet? Of wil je de stap maken om richting tafellaken te groeien? Vrijwel elke ondernemer komt ooit voor die keuze te staan. En als je dan kiest om te groeien, waarom maak je dan die keus? Waarom wil je groeien? En hoe ga je die groei dan vormgeven? Iedere ondernemer maakt daarin zijn eigen keuze. Ook ik en samen met mijn team realiseer ik die groei.
De kwetsbaarheid van mijn bedrijf werd ruim vier jaar geleden duidelijk door een noodlottig ongeval met één van mijn medewerkers. Dat liet ons zien hoe kwetsbaar we zijn als mens, maar ook hoe kwetsbaar ik was als bedrijf. Bijna de helft van mijn bedrijf viel op dat moment weg. Dat heeft mij heel erg aan het denken gezet. Onze continuïteit, maar ook die van onze klanten was in het geding. We waren op dat moment met vier man en dat bleek dus onvoldoende te zijn. Tijd om zaken goed te regelen.
Welke stappen heb ik gezet? Allereerst zijn we gestart met het vastleggen van alle procedures. Zo is er bijvoorbeeld een personeelshandboek gekomen waarin we alles omtrent verlof, opleiding, ziekte, arbeidstijden en nog veel meer hebben vastgelegd. De volgende stap was het gedoceerd aannemen van personeel. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Goed personeel dat voldoet aan de eisen die wij stellen, is als zoeken naar een spelt in een hooiberg. Ik vind ze wel…
De volgende stap is het tijdspad. Ik wilde groeien, maar ook niet te hard. Je moet jezelf de tijd gunnen om er zelf ook in te groeien. Wij zijn aan de slag gegaan met een nieuw ERP/CRM-pakket. Dat hebben we met elkaar ingericht. Daardoor kunnen we sneller en efficiënter werken. Je moet de tijd nemen om nieuwe medewerkers in te werken. Ik kies voor zelfsturende teams, waar bij het mijn taak is om de focus te hebben en te houden. Daarin laat ik mijzelf ook begeleiden. Ik word gecoacht. Dat leert mij heel veel. Bijvoorbeeld hoe mijn gedrag van invloed is op het gedrag van mijn team. Zo volg ik nu een opleiding tot coachend leidinggeven.
Een vraag tijdens het groeiproces is of je kiest voor autonome groei of door acquisitie. Het kan zeker interessant zijn om een klantenbestand over te nemen. Op die manier kun je de groei versnellen en kom je over die drempel heen.
Willen groeien, stelt ook eisen aan jou als ondernemer. Focus is heel belangrijk. Koers bepalen en vasthouden. Voor mij geen stip op de horizon meer. Veranderingen gaan razendsnel. Je bent continu aan het bijstellen. Je moet je klanten ook meenemen in die groei. Groeien is ook leren loslaten. Dat is ook een proces waar je doorheen moet. Investeer in je mensen, dan groeien ze en groeit je onderneming als totaliteit.
Het allerbelangrijkste is dat je het DNA van je bedrijf helder hebt. Dat biedt houvast voor nu en in de toekomst.
Henk Nachtegaal – Effect ICT Solutions B.V.