Sporen ze daar wel in Silicon Valley of willen ze juist alles beter en socialer maken? Suit yourself, maar Instagram bevestigt de geruchten; het kan zijn dat je binnenkort het aantal likes bij berichten niet meer ziet. In Canada wordt al getest met deze functie. Oh jee, hoe weten we dan of iets leuk gevonden wordt, of niet…
#WTF!?
Inderdaad! Straks scroll je door je Instagram feed en zie je berichten zonder het aantal likes erbij. Is het bericht wel leuk als je niet weet of anderen daar ook zo over denken? Like jij een bericht sneller vanwege het feit dat het populair is of omdat de content daadwerkelijk iets met je doet? Gaat dit de beleving van content veranderen en beïnvloeden?
Deze nieuwe strategie zal hoe dan ook impact hebben op hoe wij met “social” in social media omgaan op Instagram.
Waarom doet Instagram dit eigenlijk?
Het opperhoofd van Instagram vertelt in elk geval twee redenen waarom deze stap wordt gezet. 1. Hij zegt dat iedereen die berichten post zich minder druk moet gaan maken om het aantal likes dat zij krijgt, maar zich met hun content meer moet richten om het verbinden van mensen. En 2. Hij geeft aan dat volgers zich minder moeten focussen op het aantal likes, maar meer op wát jij daadwerkelijk met hen deelt.
Wordt het platform hierdoor écht socialer en minder oppervlakkig? Instagram lijkt om zich meer te willen focussen op relevantie. Want hoe relevanter je content, hoe beter je scoort toch? Maar hoe zie jij straks of je content wel doet wat het moet doen?
Het aantal likes wordt niet volledig verborgen of afgeschermd. Als ‘beheerder’ van de posts kan je wel zien hoeveel likes je post scoort. IJverige volgers kunnen ook zien wie er allemaal geliked heeft en simpelweg optellen om tot het totaal aantal likes te komen. Maar ja… who cares?!
Het kan zijn dat Instagram met deze stap de interactie verder wil stimuleren. Wat goed nieuws betekent. De kans is groot dat reacties onder berichten een grotere rol gaan spelen én meer waarde gaan krijgen. Dit in zowel het algoritme voor de gebruikers als het algoritme voor advertising. Instagram is én blijft natuurlijk wel een databedrijf wat advertentieruimte verkoopt.
Als de menselijke interactie door deze keus bevorderd gaat worden, wordt het platform misschien wel echt socialer.
Moet je hier nu iets mee doen?
Het is aannemelijk dat alle social platformen continu blijven optimaliseren, de regels blijven aanpassen, het bereik van jouw profiel verder blijven beïnvloeden, advertentietarieven blijven aanpassen en ga zo maar door. Met de (vooral) commerciële agenda’s van de betreffende platformen zal je je als gebruiker of adverteerder altijd moeten aanpassen.
Als wij allemaal content ontwikkelen waar onze communities, fans en klanten beter van worden, blijven wij relevant. Ongeacht of tech-bedrijven in Silicon Valley de regels veranderen.
Ik stel iedereen die aan content marketing gaat doen dan ook de vraag: “Wat ga je doen? Ga je content maken dat aansluit op je marketingkalender of op de werkelijke interesses van je doelgroep?”
In #SoSocial geeft Nermin, co-founder van Red Niños – Social Agency, zijn kijk op de wereld van social en content-marketing.
Instagram: @holaredninos
Kanaalpark 140 Leiden
redninos.nl