Het is een jaar geleden dat Harry de Reus, uitgever van Rijnstreek Business, het platform Snel aan de Slag! lanceerde tijdens een feestelijke bijeenkomst in Hotels van Oranje, samen met ROC mboRijnland en het UWV. Via dit platform kunnen gerenommeerde werkgevers uit de regio in contact komen met jongeren tussen de 18 en 23 jaar.
Waar bestaat het platform uit?
Harry de Reus: www.snelaandeslag.info is een internetplatform met heel veel vacatures uit de directe omgeving en tips hoe te solliciteren. Maar er staan ook bedrijven op die zichzelf presenteren met filmpjes waarin jonge medewerkers vertellen waarom het zo leuk is om bij hen te werken. Met behulp van campagnes op Instagram en Facebook
en een gids die hbo- en mbo-scholen uitdelen tijdens diploma-uitreikingen, proberen we de doelgroep naar de website te krijgen. Want jongeren zitten op sociale media om films te kijken, spullen te kopen of een reis te boeken. Daar komen ze dan ook onze filmpjes tegen. De gids, waarvan in juli een nieuwe uitgave verschijnt van zo’n 100 pagina’s, wordt vooral door de ouders gelezen. Na lezing sporen ze hun kinderen aan om te gaan solliciteren.”
En heeft dat effect?
“Jazeker. Het lukt om jongeren naar het platform te krijgen. Uit de cijfers blijkt dat de filmpjes goed worden bekeken en dat er vaak geklikt wordt op de vacature-teksten. Uiteindelijk leidt dit alles tot het schrijven van een sollicitatiebrief. Via Instagram hebben we inmiddels zo’n 30.000 jongeren in de regio bereikt en er hebben zich al ruim veertig mooie bedrijven uit diverse sectoren bij ons platform aangemeld, en dat zijn niet de minsten.’
Die bedrijven zouden ook naar een uitzendbureau kunnen stappen. Wat is het verschil?
“Op ons platform staan ook vacatureteksten, net als op vacaturesites, maar het grote verschil bij ons is dat de bedrijven zichzelf echt presenteren. Jongeren kiezen niet meer alleen vanwege het salaris voor een werkgever. Ze vinden ook andere zaken belangrijk, zoals sfeer, werkplezier, de cultuur, een goede begeleiding, doorstroming en carrièrekansen. Jongeren kijken tegenwoordig ook of een bedrijf een goed imago heeft. Daar zijn ze gevoelig voor.”
Is goed personeel vinden dan zo lastig?
“Personeel vinden is een nijpend probleem. Na de financiële crisis van de afgelopen jaren kun je, nu de economie weer bloeit, spreken van een arbeidsmarktcrisis. Veel bedrijven hebben een vergrijsd personeelsbestand en moeten verjongen. In dat gat zijn we gesprongen met Snel aan de Slag!.”
Hoe gaat het de komende jaren verder met het platform?
“We worden de laatste tijd steeds vaker benaderd door kleinere werkgevers uit de regio die ook hun vacatures ook op ons platform willen plaatsen. Die mogelijkheid gaan we vanaf het najaar bieden in de vorm van verschillende aantrekkelijke abonnementen. Dan kan ook de bakker om de hoek meedoen. Zij kunnen een abonnement krijgen met een tool waarmee ze zelf hun eigen vacatures op ons platform kunnen plaatsen.
Wat tenslotte ook mooi is om te melden, is dat we met andere partijen kijken hoe je mensen aan je bedrijf kunt binden. Want als medewerkers eenmaal binnen zijn, moeten ze ook blijven. Hiervoor is een scan ontwikkeld die meet hoe leuk een bedrijf is. Of er genoeg leuke dingen worden georganiseerd en of ze voldoende doorgroeimogelijkheden hebben. De scan wordt door de bedrijfsleiding uitgevoerd. Vervolgens zou de scan op afdelings-niveau of als extra meetmoment kunnen worden ingezet .”
En wat zijn de verdere plannen?
“We zijn begonnen in de regio Rijnland, maar nu melden zich ook bedrijven uit de regio Haaglanden en het gebied rond Haarlem. Dat willen we verder gaan uitbreiden in de toekomst, naar Amsterdam en Rotterdam zodat we de hele randstad bestrijken. Hierdoor wordt het platform ook aantrekkelijk voor bijvoorbeeld landelijke retail bedrijven. Want waar vind je een plek waar zoveel duizenden jongeren op zoek zijn naar een leuke baan in de buurt?”