Pinnen op Pinterest doen wij in Nederland alweer zo’n 10 jaar. Het social platform staat met ±3.5 miljoen gebruikers op plaats 6 in de social media top 10 van ons land. Nu er ook eindelijk promoted Pins kunnen worden uitgerold, staan we mogelijk aan het beging van iets groots. Hoe kan je deze kans als marketeer of bedrijf benutten? En wordt Pinterest de volgende geheime formule om de aandacht van potentiële klanten te winnen?
Pinterest. Hoe zat het daar ook alweer mee?
Het online prikbord waar je vanuit pinboards van andere gebruikers en websites afbeeldingen kan “pinnen” aan je persoonlijk pinbord, gaat lekker in Nederland. Met een stijging van 18%, (±500.000 gebruikers), wint het aan populariteit. Het platform maakt het mogelijk om jouw personal moodboards door andere gebruikers te laten volgen. Ook kan je op afbeeldingen reageren en moodboard delen. Super social dus! Omdat er nu ook advertenties gedraaid kunnen worden, is het extra interessant om dit platform een serieus onderdeel van je marketingmix te maken.
Hoe adverteer je op Pinterest?
Op Pinterest kun je advertenties op verschillende onderdelen targetten. Zo kun je advertenties naar specifieke (groepen) mensen sturen op basis van zoekwoorden en interesses. Ook kun je de advertenties voor branding branding en naamsbekendheid inzetten. Of om meer volgers naar je profiel te trekken en traffic naar je website. Pinterest is trouwens ook uitermate geschikt voor productintroducties.
Wat kan je op Pinterest als advertentie tonen?
Foto’s. Vanzelfsprekend. Individueel of in een slideshow. Ook video’s zijn mogelijk. En als extra eyecatcher is het gebruik van unieke ‘Cinematic Pins’ echt wel heel cool. De pins animeren dan, terwijl je scrollt. Omdat de content op Pinterest wel een hoog inspiratiegehalte moet bevatten, reist meteen de vraag wat je dan moet laten zien in een advertentie. En zitten gebruikers wel op advertenties te wachten?
Relevant adverteren op Pinterest
Bij ‘het-moet-wel-relevant-zijn’ in adverteren, denk je al snel aan de manier waarop de advertenties ingezet worden. En hoe je de juiste mensen tegen optimaal budget bereikt. Alhoewel dit een essentieel onderdeel is van de strategie, zal het wát je op Pinterest toont nog veel belangrijker zijn. Voor advertenties geldt namelijk ook dat je mensen wel iets moet laten zien waar zij echt iets aan hebben. Wat ze raakt of boeit én opvalt in de overvloed aan impressies die we dagelijks al ontvangen.
Op Pinterest kan je werken met mooie beelden van een hoge kwaliteit. Het mag allemaal iets rustiger en met meer oog voor esthetiek. Ook in video mag de snelheid die we kennen van Instagram omlaag en kunnen verhalen langer duren en meer diepgang hebben.
Samengevat
De nieuwe advertentiemogelijkheid biedt veel kansen om in contact te komen met potentiële klanten en om hen op kwalitatieve wijze aan jouw product of dienst te verbinden. De targetingopties én de type advertenties zijn goed doordacht en hebben een onderscheidende waarde naast Facebook, Instagram en Google Search. Met de juiste verdieping in contentmarketing en wat creativiteit kan dit een zeer waardevolle tool worden binnen jouw marketingaanpak.
Weet jij al hoe je gaat winnen op Pinterest? #pinittowinit
In #SoSocial geeft Nermin, co-founder van Red Niños – Social Agency, zijn kijk op de wereld van social en content-marketing.
Instagram: @holaredninos
Kanaalpark 140 Leiden
redninos.nl