Wanneer je als bedrijf personeel in dienst hebt, betaal je natuurlijk elke maand hun loon. Voor veel bedrijven is het loon zelfs een van de grootste maandelijkse uitgaven. Daarom is het van belang dat de berekening en de uitkering van de salarissen goed gebeurt. Een optie hiervoor is het inschakelen van een salarisadministrateur, die ervoor zorgt dat alle salarissen goed berekend en uitgekeerd worden. Salarisadministratie wordt soms ook loonadministratie genoemd, wat op hetzelfde neerkomt.
Wat is salarisadministratie precies?
Een definitie van salarisadministratie zou je kunnen omschrijven als het proces van het betalen van de salarissen van je werknemers. Daarnaast moet ervoor gezorgd worden dat bepaalde bedragen goed verwerkt worden. Een correcte manier van de salarisadministratie is zo belangrijk, omdat de werknemers een belangrijke factor zijn binnen een bedrijf. Zij zorgen er namelijk voor dat het bedrijf draaiende blijft en kan groeien. Salarisadministratie die goed op orde is zorgt ervoor dat de tevredenheid van de werknemers hoog blijft.
De taken van een salarisadministrateur
Een salarisadministrateur kent een aantal verschillende taken. Ten eerste, een salarisadministrateur verzamelt, verwerkt, controleert en archiveert alle gegevens van de medewerkers of het bedrijf. Hierdoor heeft hij de juiste benodigdheden om de salarissen uit te keren. Ten tweede, een salarisadministrateur hoort verschillende gegevens te wijzigen wanneer nodig. Ten derde, hij zorgt ervoor dat de salarissen en alle andere bedragen op tijd aangeleverd worden bij de werknemers en de belastingdienst. Ten vierde, hij hoort alle vragen te beantwoorden van werknemers over het salaris.
Veel bedrijven geven aan het eind van het jaar, zo rond de feestdagen, iets extra’s aan hun werknemers. Dit kan een salarisverhoging of speciale beloning betreffen. Het is voor een salarisadministrateur van belang om hiervan op de hoogte te zijn. Deze veranderingen moeten doorgevoerd worden in het systeem van de salarisadministrateur. Wanneer deze veranderingen niet doorgegeven worden, krijgen medewerkers te weinig loon uitgekeerd. Dit zorgt voor ontevredenheid van de medewerkers en een roodgloeiende telefoon.