Als ik alle berichten op social media, in kranten en op televisie moet volgen dan is enig richtinggevoel voor het maken en adviseren over beleidskeuzes uiterst lastig. Want mijn klanten vragen me regelmatig hoe ze hun wagenpark kunnen vergroenen.
Zo’n drie jaar geleden kwamen de eerste berichten over “diesel-gate” en onder druk van politieke en publieke opinie werd de diesel stapje voor stapje de nek omgedraaid. Met inrijverboden in met name stadsdelen in Duitsland kwam de boel in een stroom versnelling terecht. Gevolg: kopersstaking en slechte restwaardes.
Gek genoeg zie je dat bij introducties van nieuwe modellen dat met name de Duitse fabrikanten nog volop dieseltechnologie gebruiken. Maar dat staat toch haaks op overheidsbeleid? Het probleem van een diesel zit niet zozeer in de hoogte van de CO2 uitstoot maar vooral in de uitstoot NOx (fijnstof/roetdeeltjes). Uit een recente publicatie (ADAC) bleek dat juist die moderne diesel én een lage CO2 uitstoot kent én voor sommige modellen géén uitstoot NOx! Anders gesteld: de lucht die de motor ingaat is vuiler dan de lucht die uit de uitlaat komt.
Dit soort berichtgeving zorgt voor verwarring. Want is de diesel nu dood of juist springlevend? Komt nog bij dat door het overheidsbeleid gebruikte diesels massaal geëxporteerd worden. Fijn dat die oudere wel vervuilende diesels het land verlaten maar is dit in breder, mondiaal verband nu wel zo verstandig?
Er ligt een mooie maar uitdagende periode voor ons. En ik ben blij dat ik samen met mijn klanten mag nadenken over de juiste richting!
Henk Griffioen
Directeur That’s Lease Sassenheim
T 071-7107410.