“Als je weet wat het is, dan ben je misschien wel een interessante klant voor ons”, zei Jeffrey de Klerk van De Klerk Campers en Caravans uit Hillegom over hun relatiegeschenk. De meeste genomineerden hadden wel iets meegenomen bij de speeddates met andere genomineerden. Zoals ieder jaar werd er enthousiast verteld, goed geluisterd en wisselden vele visitekaartjes en relatiegeschenken van handen.
Afgaand op de blije gezichten van de aanwezige genomineerden heeft iedereen de Sterkste Schakel al in zijn zak. De genomineerden hebben zonder uitzondering een goed jaar achter de rug. Voor Gemma en Robert de Jong van GemRo terrasoverkappingen kwam dat al door het mooie weer: “Na deze prachtige zomer is de belangstelling voor onze terrasoverkappingen en luifels goed gegroeid. Bavak Security Group van Jasper Weijman is minder afhankelijk van externe omstandigheden; “Hoewel de verstoring van vliegveld Gatwick in Engeland door een drone wel een bewijs is voor onze dienstverlening bij de beveiliging tegen dat soort gedoe.”
De pitch is de kern van de zaak
Het pitchen voor de jury blijft een speciale uitdaging die door iedereen naar eigen inzicht wordt opgepakt. Joost Falk van Duocore houdt het eenvoudig: “Met onze drukkerij bedienen wij onze klanten van A tot Z met alles dat ze op het gebied van druk, signing en multimedia nodig hebben.” Klinkt simpel, maar zijn opdrachtgevers – Unilever, Flora Holland – maken indruk. De mannen van Koers Heftruckservice en Tramag maken er een dynamisch geheel van. Zij scheppen snel een beeld van de betekenis van hun diensten. “Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar is het niet. Het gaat ons dan ook niet alleen om het product, je krijgt ook onze inzet.”
Waar kijkt de jury naar?
Waar kijkt de jury naar? “Naar de opening en naar enthousiasme. Zeker naar de inhoud, maar ook de originaliteit van het verhaal.” “Het dwingt je zeker om tot de kern van de zaak te komen”, beaamt Wouter van der Stap van Faro architecten. Hij beperkte zich tot het commentaar van een bewoner van een gebouw dat zij ontworpen hebben. “Wij bouwen voor mensen, ik hoef alleen hun verhaal door te vertellen.”
Starters doen het goed
Genomineerden voor de Sterkste Schakel zijn niet alleen gevestigde bedrijven, ook de starters doen het goed. Elsbeth Domburg heeft in het eerste jaar van het bestaan van RegioMakelaer al zwarte cijfers geschreven. “Wij hadden er niet op gerekend dat het zo hard zou gaan.” Ook Mitchel Ammerlaan van Ammerlaan De Bakkers is tevreden: “Wij hebben pas twee-en-een-half jaar geleden het stokje overgenomen van de vorige generatie. Dat was een moeilijk moment dat wij snel achter ons aan het laten zijn.” Nadine Mussert van is ook pas kort zelf eigenaar van Boekhandel van der Meer en trekt met mooie evenementen een groeiend aantal klanten naar haar eigen zaak. Mike Scheerder is pas in de loop van afgelopen jaar bij zijn vader in de zaak gekomen: “Ik heb mijn eerste mega-opdracht al binnengehaald, is mijn salaris al weer bijna helemaal mee betaald.”
Uiteindelijk gaat het om de kennismaking
Toch voelen de meeste genomineerden zich prettiger aan de speeddates tafeltjes. “Wij laten graag zien dat wij er zijn”, zegt Florine Eikenaar van Koninklijke De Gruijter, “maar omdat verhuizen een emotioneel proces is, móeten wij het daarna hebben van de kennismaking.” Aan de tafeltjes vinden dan ook de meest geanimeerde gesprekken plaats.