Negen jaar geleden kwam hij in de zaak van zijn vader en oom omdat de techniek en sector hem fascineren. “Met dit bedrijf ben ik grootgebracht en dat wil ik graag voortzetten.” Een vraaggesprek met Roel de Klerk, die De Klerk Groep (bedrijf in grond-, weg- en waterbouw) runt samen met zijn broer Tom, vader Bram en oom Arie de Klerk.
Wat zijn de mijlpalen de afgelopen jaren?
“We bestaan sinds het eind van de jaren veertig; van origine waren we een groot loonbedrijf dat alleen voor de agrarische sector werkte. Maar in de jaren tachtig zijn we langzaam geswitcht naar de grond-, weg- en waterbouw. Daarop ligt nu de focus. Het feit dat wij bijna 70 jaar bestaan kun je wel een mijlpaal noemen.”
Wat doet De Klerk Groep precies?
“Onze core-business is het leveren van productiecapaciteit aan onze klanten binnen de grond-, weg- en waterbouw in de vorm van machines en vakmensen. Wij beschikken over een breed en diep assortiment machines van zo’n 50 eenheden, bestaande uit onder andere graafmachines, shovels, vrachtwagens en tractoren. Daarnaast hebben wij 30 ervaren en gecertificeerde vakmensen in dienst. Gemiddeld 90 procent van onze omzet wordt gerealiseerd met onze dienstverlening op regiebasis. Daarnaast zijn wij actief in grondverzet, transport en cultuurtechniek waarbij we zelf kleinschalige projecten aannemen. Hierbij kun je denken aan het aanleggen van particuliere tuinen, openbaar groen en het graven van bijvoorbeeld bouwputten. Wij werken dus ook voor particulieren, maar het grootste deel van onze klanten is zakelijk, variërend van hoveniers tot grote landelijke aannemers, grofweg in de driehoek Amsterdam, Utrecht, Den Haag.”
Kun je voorbeelden van projecten geven?
“Het leuke is dat waarschijnlijk relatief weinig mensen bekend zijn met onze organisatie, terwijl wij zeker lokaal aan heel veel infrastructurele projecten een bijdrage leveren. Zo zijn wij op dit moment bijvoorbeeld actief betrokken bij de reconstructie van de Nassaustraat in Lisse en hebben we in de afgelopen jaren meegewerkt aan de reconstructie van de Kanaalstraat en horecaplein Het Vierkant in Lisse. Verder worden we vaak betrokken bij grote projecten. Enkele voorbeelden zijn de verbreding van de A4 tussen Burgerveen en Leiden, de parkeergarage aan de Garenmarkt in Leiden en het woonproject Oegstgeest aan de Rijn.”
Hoe is de relatie met jullie klanten?
“Met veel klanten hebben we al decennialang een goede relatie. Bij veel van hen zijn we preferred supplier. Wij werken veelal op regiebasis voor deze partijen. Dat we zelf weinig werk aannemen, is een bewuste keuze. Wij vinden dat elke klant op dezelfde manier behandeld moet worden, of die nu groot of klein is. We staan voor onze dienstverlening en die moet van een goede en stabiele kwaliteit zijn, onafhankelijk aan wie je die levert.”
Wat is de kracht van De Klerk?
“Daar kunnen onze klanten denk ik het beste over oordelen. Wij zijn van mening dat het organisatorisch strak geregeld moet zijn om kwaliteit te kunnen leveren. Maar onze grootste kracht zijn onze vakmensen; zij zijn ons visitekaartje. We werken met 60 tot 65 mensen, waarvan 30 in vaste dienst. Ik ben er trots op dat we goede en loyale mensen hebben, want daar draait het bedrijf op. Verder denken we proactief mee met klanten en adviseren we hen graag over goede oplossingen. Ik zeg altijd: we leveren geen standaard mensen en machines, maar gaten in de grond.”
Hoe innovatief is De Klerk?
“We investeren veel in nieuwe machines en technieken. Zo hebben we bijvoorbeeld machines met GPS-besturing. We investeren ook in de opleidingen die hiervoor nodig zijn. We willen qua innovatie graag vooroplopen. Klanten hebben hier profijt van. Door het verhogen van de efficiency, kunnen zij een hoger rendement op hun projecten behalen. Ook op het gebied van veiligheid investeren wij veel, zo waren wij enkele jaren geleden één van de eerste met een 360 graden-camera op de machine. We doen er alles aan om de medewerker veilig thuis te laten komen. Veiligheid zit in ons DNA. Dit begint trouwens met bewustwording. Ook daar sturen we op. We hebben alle bijbehorende certificaten, maar al zouden we die niet hebben, dan nog zouden we zo handelen.”
Tot slot: we zitten over pakweg vijf jaar weer tegenover elkaar. Hoe ziet het bedrijf er dan uit?
“In omvang wellicht twee keer zo groot, al is dat geen doel an sich. Op dit moment is er weer veel vraag vanuit de markt. De uitdaging is om hier aan te voldoen met behoud van de kwaliteit. De uitdaging is ook om goede en gemotiveerde vakmensen te vinden, maar dat is lastig. Daarom werken we nu bijvoorbeeld ook met zij-instromers, die we zelf opleiden.”
“Wat de verdere toekomst betreft: we streven naar een gezonde, autonome groei, al schuwen we een eventuele overname niet, mocht die gelegenheid zich voordoen. Zo hebben we altijd al gewerkt en zo willen we de komende jaren doorgaan. We hebben nooit gekke sprongen gemaakt en dat gaan we ook in de toekomst niet doen.”
De Klerk Groep
Leidsevaart 13
2161 AR Lisse
T (0252) 41 31 82
E [email protected]
I www.deklerkbv.com