Kent u het handelsreizigersprobleem? Wat Hazerswoude-Boskoop Transport uitvoert is vergelijkbaar: hoe breng ik met zes wagens zo efficiënt mogelijk zo’n 1500 tot 2000 ‘deense karren’ van maximaal 250 kwekers naar enkele tientallen expediteurs? In het Boskoopse hoogseizoen van februari tot mei is dit dagelijkse praktijk voor Alwin Hoogmoed en zijn medewerkers. En dat doen zij al vijftien jaar. Zónder depot.
“Wij zijn het eerste bedrijf dat het al langer dan vijf jaar uithoudt,” zegt Hoogmoed. Hij is er trots op, maar lijkt het ook heel gewoon te vinden. “Voor mij begint iedere dag met een lege lijst. Alles dat wij die dag opgedragen krijgen houd ik daarop bij. En aan het einde van de dag is alles afgehandeld. Het is allemaal daghandel die ‘just-in-time’ afgewerkt wordt.” In de tussentijd heeft hij vijf chauffeurs op pad gestuurd die hem met telefoontjes op de hoogte houden van hun voortgang. Kwekers en handelaren bellen hem met opdrachten om partijen planten te brengen of te halen.
“Op een drukke dag van het seizoen verwerken wij ruim tweehonderd opdrachten. Deze opdrachten worden eerst in het klad opgeschreven en daarna word het zo snel mogelijk in het plan-programma gezet. Aan de hand van de opdrachten in het systeem en met behulp van track en trace en met een beetje gezond verstand plan ik de routes voor de chauffeurs.” Aan het eind van de dag maakt hij zijn hoofd leeg met een borrel of een biertje. Dat heeft hij dan wel nodig. “Maar na vijftien jaar oefenen heb ik de routine wel redelijk in mijn hoofd.”
Vooral achteruit rijden
Wanneer het héél druk wordt dan huurt Hazerswoude-Boskoop Transport extra wagens en chauffeurs in, maar met de huidige bezetting kunnen zij het werk goed aan. “Wij hebben vier chauffeurs in vaste dienst en één pre-pensioener. Onze chauffeurs rijden hooguit 175 kilometer per dag, allemaal in het gebied tussen Hazerswoude, Boskoop, Reeuwijk, Waddinxveen, Zevenhuizen en Moerkapelle. Dan ga je dus niet ver weg als chauffeur en dat moet je liggen. Want naast het rijden zijn ook de chauffeurs vooral bezig met communicatie en logistiek. Ze leren bij ons heel goed rijden, maar vooral achteruit.” De veelal jonge chauffeurs willen na een aantal jaren vaak weer verder. Ze dan vervangen is voor Hoogmoed niet heel moeilijk. “Dat wil zeggen: ik hoef niet te adverteren, daar reageert niemand op. Ze komen meestal door mond-tot-mond-reclame, of ik benader zelf eens iemand waarvan ik heb gehoord dat hij beschikbaar is.”
Doen wat je zegt
Het werk van Hazerswoude-Boskoop transport is nauw verweven met ‘de veiling’. Het transportbedrijf vervult vrijwel al het ‘interne vervoer’ van alle kwekers naar handelaren. Dat wil niet zeggen dat Hoogmoed kan doen wat hij wil. “Wij hebben enkele concurrenten, dus de kwekers hebben keus. Als wij te duur worden, dan pakken mensen snel hun eigen aanhangwagen. En een aantal kwekers verzorgt sowieso het eigen transport.” Hoogmoed moet dus zijn best blijven doen. Volgens hem is doorslag-gevend dat hij altijd doet wat hij zegt. “Wanneer ik zeg dat wij karren op een bepaald tijdstip komen halen, dan doen wij dat ook. Niet iedereen doet dat zo secuur.”
De enige groep kwekers die hij niet kan overhalen zijn de kwekers voor wie het wegbrengen van hun producten ‘een uitje’ is. “Dat hoeft ook niet, ik bied graag gemak voor een goede prijs, maar ik wil mensen niet hun verzetje afpakken.”
Hazerswoude-Boskoop Transport heeft zijn zaken aardig op de rit. Er was zelfs ruimte voor productinnovatie. “Ik heb geïnvesteerd in een track en trace systeem en heb een grotere maat wagens gekocht. De meeste ‘dammetjes’ zijn daarvoor nu groot/stevig genoeg en met die extra ruimte kan ik net weer wat beter puzzelen.”
Hazerswoude-Boskoop Transport
Denemarkenlaan 9, Hazerswoude
T 0172 231 583
E [email protected]
W www.hazerswoudeboskooptransport.nl