“Brandstof is een van de grootste kostenposten voor transportbedrijven,” stelt Ron Tabak, mede-directeur van CleanerGlobe. Zijn bedrijf levert zogeheten additieven voor brandstof waardoor motoren zuiniger lopen, minder CO2 en stikstof uitstoten en schoner zijn. “In de praktijk blijkt een besparing op de brandstofkosten tussen de 5 en 12 procent normaal.”
“Er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat ons additief Less werkt,” legt Ron Tabak uit. “Je kunt een motor op een testbank zetten of met een auto op een circuit of op de openbare weg gaan rijden. Maar uiteindelijk gaat het erom of de cijfers in de praktijk kloppen. Wij tonen de besparing aan door het brandstofverbruik nauwgezet te monitoren. We doen dit met de nieuwste PEMS-apparatuur en volgens de meest recente eisen.”
Geen placebo-effect
Voordat de additieven worden toege-voegd aan de brandstoftanks van de transportbedrijven, bekijkt CleanerGlobe de historie van het brandstofverbruik van deze bedrijven. En dat blijven Ron Tabak en zijn mensen vervolgens doen nadat hun klanten het additief Less zijn gaan gebruiken. Hieruit rollen overzichtelijke grafieken, waarbij ook rekening wordt gehouden met seizoensinvloeden. Om te voorkomen dat er een placebo-effect optreedt, wordt het monitoren anoniem uitgevoerd, zodat het personeel niet op de hoogte is van het gebruik van Less.
Ron Tabak garandeert een minimale besparing van 2 procent op de brand-stofkosten, maar in de praktijk ligt de besparing hoger: tussen de 5 en 12 procent, zo blijkt uit de monitoring-rapporten van CleanerGlobe. Bovendien zorgt Less voor schonere motoren, waardoor deze minder vervuilende stoffen als CO2, stikstof en fijnstof uitstoten. En omdat het vrij water onttrekt aan de brandstof, is er minder kans op bacteriën in de brandstoftanks. De voedingsbodem wordt hiermee immers weggenomen. Tabak: “Voor 8000 liter brandstof heb je 1 liter Less nodig. Overigens is het spul niet giftig of agressief en dus ook nog eens goed voor het milieu.”
Langere levensduur
Een van de afnemers van Less is De Wit Transport in Hillegom. Het transport-bedrijf, dat gespecialiseerd is in grou-pagevervoer van bloemen, planten en stekgoed naar Frankrijk, gebruikt het additief sinds 2008. Zo’n vijftig auto’s worden getankt met diesel waaraan Less is toegevoegd. Uit de cijfers blijkt dat het brandstofverbruik is afgenomen met circa 8 procent.
Hoe tevreden is De Wit Transport? Directeur Cees de Wit: “We meten niet continu de brandstofbesparing omdat onze auto’s ook bij andere tankstations tanken. Maar uit een meting blijkt inderdaad een besparing van 8 procent. Dat het een besparing oplevert, is een mooie bijvangst, maar wat vooral positief is aan het product, is dat het water onttrekt uit onze bulktank in Hillegom en ook uit de tanks van de vrachtwagens. Dit voorkomt bacteriegroei in het brandstofsysteem. Dat verlengt de levensduur van onze auto’s en het voorkomt storingen. We hebben er baat bij en gaan er dus mee door.”
Gevaarlijke stoffen
Jongeneel Transport in Valkenburg (gemeente Katwijk) stapte in het voorjaar van 2013 over op Less. Ard Jongeneel is een van de directeuren van het ruim zestig jaar oude familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in het vervoer van gevaarlijke stoffen. Waarom gebruikt zijn bedrijf Less?
Ard Jongeneel: “Het levert schonere motoren op waardoor we minder brand-stof verbruiken: gemiddeld zo’n 4 procent netto op jaarbasis. Dat zorgt vervolgens weer voor minder uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Vooral dat laatste is belangrijk. We vinden dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. En dat is heel breed, variërend van de aanschaf van auto’s met de nieuwste motoren tot duurzame inzetbaarheid van onze chauffeurs, die gezond hun pensioen kunnen halen.”
“Het gebruik van Less past goed bij deze aanpak,” concludeert Jongeneel. “Tot vier jaar geleden geloofden we er niet in, maar na de monitoring met Less bleek dat we echt brandstof bespaarden. Na een paar jaar zijn we er tijdelijk mee gestopt, maar toen zagen we het brandstofverbruik weer oplopen. Daarom blijven we Less nu gebruiken.”
Effectief additief
Koninklijke Saan uit Diemen is een logistieke dienstverlener in vooral Neder-land. Het verhuurt mobiele hijskranen en is gespecialiseerd in (industriële) verhuizingen, bouw- en evenementenlogistiek. Het 120 jaar oude bedrijf heeft circa 200 medewerkers en beschikt over ongeveer 330 eenheden, zoals vracht-en bestel-wagens en mobiele kranen en maakt inmiddels zo’n tien jaar gebruik van het additief Less.
Mark van Klaarbergen is manager van de technische dienst bij Saan. Hij legt uit waarom Saan het additief gebruikt: “We zijn altijd geïnteresseerd in besparingen op onze brandstofkosten. Bovendien hebben wij in het kader van onze certificering voor de CO2-Prestatieladder doelstellingen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Er is echter veel kaf onder het koren en we vragen altijd om onafhankelijke rapportages. Meestal hoor je dan niets meer, behalve bij CleanerGlobe. Ron Tabak kon documenten overleggen waaruit niet alleen blijkt dat zijn additief werkt, maar ook dat fabrikanten geen bezwaar hebben tegen het gebruik van het product.”
Nadat Saan op Less was overgestapt, bleek dat het additief inderdaad werkt. Van Klaarbergen bespaart naar eigen zeggen netto circa 6 procent op de brandstofkosten, waardoor dus minder CO2 en andere schadelijke stoffen worden uitgestoten. “Dat is meer dan het kost, dus we gaan er gewoon mee door.” Bijkomend voordeel van Less is dat de brandstof minder gevoelig is voor bacteriën. “In het verleden hadden we nog weleens last van bacteriën, met name bij onze mobiele kranen en stationaire toepassingen, maar dat is nu niet meer het geval. En dat is niet onbelangrijk, want door die bacteriën slibben de filters dicht, met als gevolg stilstand van onze voertuigen en hogere onderhouds- en reparatiekosten. Dat wil je natuurlijk niet.”
Cleaner Globe
Machineweg 289
1432 ES Aalsmeer
T 0297 – 33 00 60
I www.wewantless.com
E [email protected]
Notification; Withdrawing NoUF35. CONTINUE >> https://telegra.ph/Bitcoin-Transfer-12-04?hs=90625766b5d3d22883a7b256c192edf2&