VNO-NCW

Door Jan Versteegh, voorzitter VNO/NCW Rijnland

In deze column eens aandacht voor het clubje waar ik al jaren bestuurslid van mag zijn, en dat met veel plezier: VNO-NCW. En dan natuurlijk meer bijzonder VNO-NCW West, waar ook onze mooie regio te weten kring Rijnland in valt. Iedereen kent de netwerkbijeenkomsten, seminars die door VNO NCW worden georganiseerd. Altijd weer mooi om van elkaar te leren, elkaar te inspireren of gewoon elkaar te spreken en te horen hoe het gaat. De leden, de bezoekers van de vele evenementen vormen de basis voor iets dat het hele land aan gaat. 

VNO-NCW dient haar leden door van zich te laten horen, in Den Haag en in Europa. De formatie, Brexit, het klimaatbeleid, innovatie en wetenschap, startups en cybersecurity zijn thema’s waar VNO-NCW actief mee de boer op gaat en continu de aandacht op vestigt. Met onderzoeken, doortimmerde notities waar politici wat mee kunnen, met publiciteit, maar ook in alle rust en persoonlijke contacten. Sommigen vinden het woord “lobby” lastig. Er kleeft een beetje het imago aan van achterkamertjes, waar met sherry en dikke sigaren in de hand van alles wordt bekonkeld. Maar lobby, of “public affairs” is  al lang een vak, compleet met hoogleraren en leerstoelen aan de universiteit. Maatschappelijke thema’s en wensen gestructureerd op de kaart zetten. Kijken wie voor welke belangen staat, medestanders zoeken. Puntig en grondig formuleren waar het om gaat en dat alles zodanig, dat onze decision makers, de politici er wat mee kunnen.

Organisaties als VNO-NCW zorgen er op die manier voor dat politici, maar ook grote bedrijven, geattendeerd worden op thema’s die nog niet zo veel aandachthebben. Daarmee zorgen we ook voor de weg vooruit, voor nieuwe vergezichten. Organisaties zoals VNO-NCW en vele anderen, het zijn aangevers van thema’s, het zijn thermometers van de samenleving.

Ik vind het altijd indrukwekkend om te zien hoe zeer dat lobbyvak bij de mensen van VNO-NCW in de vingers zit. Het immens brede draagvlak van VNO-NCW, al die ondernemers, zorgt er voor dat de organisatie bij uitstek kan oppikken welke thema’s leven en hoe het beste de thematiek kan worden verwoord of focus kan worden gekozen. “Grassroots” noemen ze dat in de lobbywereld: benut de wortels van de samenleving, mobiliseer de mensen die het aangaat en ga aan de slag met dat wat echt leeft. VNO-NCW zorgt ervoor dat u: de ondernemer, wordt gehoord en verwoord en zo een plaats krijgt in de politieke besluitvorming.

Of er bij het ter perse gaan van deze editie van Rijnstreek Business al een kabinet is, weet ik niet, maar reken maar dat niet alleen de informateurs Schippers en Tjeenk Willink overuren draaien. Ook bij VNO-NCW in huis draait het apparaat op volle toeren om de formatie in goede banen te helpen leiden. En met hen nog vele anderen.

Het landsbestuur is niet alleen een belang, maar ook een zorg van velen.

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *