Het blijft voor mij toch altijd wat vreemd als ik het over autorijden ga hebben en dan in een elektrische versie stap, want daarbij gelden toch hele andere criteria. Belangrijkste factor is de 4% bijtelling en in het geval van de Ampera E is dat je er volgens de fabriek 520 kilometer op 1 acculading kan rijden.
Of dit in de praktijk realistisch is moet nog blijken, maar het is in ieder geval meer dan zijn collega’s bieden. Voor mij zou toch altijd nog gelden of de auto er een beetje uitziet, want dat kan je van veel elektrische auto’s toch niet zeggen, maar de Ampera ziet er goed uit. Een strak gelijnde cross-over met een positieve Opel uitstraling.
Het grootste voordeel van elektrisch rijden vind ik de enorm snelle acceleratie die echt sportief rijden mogelijk maakt. Het rijgedrag van deze Ampera is prima en ook een goed bochtengedrag. Met allerlei foefjes kan je deze Ampera nog energiebesparender en actieradiusverhogend laten rijden, maar ik weet niet of de 4% bijtellingsliefhebber daar echt in geïnteresseerd is. Het is in ieder geval een andere manier van autorijden zal ik maar zeggen. Begin juli staat hij in de showroom bij de Motorhuis vestigingen en de uitlevering zal rond september plaatsvinden.
John Vroom, autoredacteur