De klant is koning

De lente breekt aan en daarmee ook weer het terrassenweer. U zit lekker in de zon en steekt uw hand op richting de bediening om een lekker biertje of een glas wijn te bestellen. Je ziet de bediening jouw kant op kijken je wenkt nogmaals maar je krijgt geen response. Wat een ongelooflijke downer en zo niet klantvriendelijk.

Nog zo’n dooddoener je belt met een helpdesk en je vertelt aan de helpdesk medewerker je hele verhaal en vervolgens krijg je de vraag of je het maar even op de mail wilt zetten?? Aaaaah hiervan rijzen je haren toch te berge?

Bij ons is de klant koning. Ook als hij voor de tiende keer belt met onze helpdesk voor hetzelfde probleem. Je bedrijf valt of staat met de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid die je als bedrijf uitstraalt.

Klanten moeten zich welkom voelen, zich gehoord voelen, het idee hebben dat je actief voor ze aan het werk bent. We proberen vakjargon zoveel mogelijk te voorkomen, iets wat op een ICT-helpdesk best moeilijk is. Voor de meeste klanten is het allemaal abracadabra, dus leggen wij stap voor stap uit, in Jip en Janneke taal, wat we aan het doen zijn. We luisteren goed, zodat we het probleem helder in beeld krijgen en we het goed kunnen samenvatten.

En dan niet de klant het probleem in de mail laten zetten, No Way! Nee wij beschrijven het en maken een helpdesk ticket aan in ons systeem zodat er een goede opvolging kan plaatsvinden.

Klanten helpen volgens een bepaald vooraf opgesteld script, is ook zo’n dooddoener, vreselijk. Wij bellen zelf natuurlijk ook weleens met een helpdesk en je hoort gewoon dat er volgens een script gewerkt wordt. Niet doen!  Geef de klant aandacht door gewoon goed te luisteren en de juiste vragen te stellen. Toon begrip, heb geduld en blijf ALTIJD beleefd.

Wij sluiten onze gesprekken ook altijd af met de vraag of wij nog iets voor hem of haar kunnen betekenen en of ze naar tevredenheid zijn geholpen. Uiteraard, maar dat spreekt bijna vanzelf, geven wij aan wanneer wij instaat zijn het probleem te verhelpen mocht dat telefonisch niet meteen mogelijk zijn.

Hoe klantvriendelijk bent u?

Effect ICT Solutions B.V. – Henk Nachtegaal – 071-7114641

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *