Tweede kennismakingsbijeenkomst genomineerden Sterkste Schakel

Bijna alle genomineerden voor de Sterkste Schakel 2017 waren maandag 14 november j.l. bijeen voor de tweede Sterkste Schakel Kring bijeenkomst. Het vernieuwde Restaurant Allemansgeest in Voorschoten, vormde het decor voor deze geslaagde bijeenkomst. Ik peilde de reacties van ondernemers op hun nominatie. 

“Voor ons is de nominatie voor de Sterkste Schakel nooit een doel op zich”, zegt een van de genomineerde ondernemers, “er is geen sprake van dat we nu op onze lauweren kunnen rusten. Het is fijn om erkend te worden dat je je best doet. Maar dat doen wij omdat we er plezier in hebben. En hoe meer dat tot tevreden klanten leidt, hoe leuker het wordt om nog meer ons best te doen. En overigens willen wij de prijs zelf nu ook winnen.” Zo blijven de meeste genomineerden er nuchter onder. Voor de meesten slaat de weegschaal tussen trots en bescheidenheid tóch door naar het laatste. Maar tijdens de tweede kennismakingsbijeenkomst voor genomineerden blijkt ook dat deze ondernemers geen binnenvetters zijn. De stemming zit er goed in en men vertelt levendig over zijn of haar bedrijf. En ze stappen makkelijk op elkaar af. Er wordt flink ‘gekwartet’ met visitekaartjes.

Wat beteken je voor de klant?
‘Wat beteken je voor de klant?’ is en blijft de hamvraag voor de verzamelde ondernemers. Iedere genomineerde, én de aanwezige Kringleden en juryleden, schreven kort op een kaartje wat de klant precies van hen kan verwachten. Dat idee kwam van Wil Kuiters, bedenker en organisator van evenementen, lid van de Kring van de Sterkste Schakel.  ‘Wie goed is krijgt lekkers – taart, banket, koekjes’ schreef een landelijk bekende patissier uit Lisse. “Wanneer je dit scherp kunt omschrijven en dat met al je medewerkers blijvend kunt uitdragen, dan houdt ook je klant de juiste verwachtingen van je bedrijf.” Het was niet de enige horeca-achtige opmerking. Ook de vertegenwoordiger van een elektrotechnisch bureau vond zijn horeca-verleden een aanwinst voor commercieel werk: “Ik verkoop niets, ik geef wel aandacht aan de opdrachtgevers. Wanneer dat tot vragen leidt dan vervullen wij die natuurlijk graag.”

Francis Borsje nam Restaurant Allemansgeest in 2013 over. “Wij ontvangen jong en oud hier. Daaronder zijn ook bedrijven die – omdat wij zo mooi tussen Amsterdam en Rotterdam in liggen – hier hun vaste overleggen houden. Jaarlijks hebben wij zo’n dertig bruiloften. Onze keuken is modern frans. En hoewel onze nominatie voor de Sterkste Schakel een prachtige opsteker is, is ons ambitieniveau de erkenning door de Franse bandenfabrikant.”

‘Gastgerichtheid’
De ‘gastgerichtheid’ als ultieme vorm van klantgerichtheid werd uitgewerkt en gepresenteerd door gastspreker Guendaline Stinkens, directeur Hospitality bij managementcentrum De Baak. “Hoe kun je je nog onderscheiden in een wereld waar álles te krijgen is? Hoe breng je aan de opdrachtgever over dat hij bij jou aan het goede adres is? Dat zijn vragen die wij aan de cursisten van ons managementinstituut voorleggen. Wij denken dat ondernemers het antwoord dichtbij henzelf moeten zoeken. Wanneer je je klant centraal wilt stellen, dan moet je echt bij jezelf beginnen. Want wát wil jij voor je klant doen? Wat maakt jouw eigenwaarde tot toegevoegde waarde voor de klant? Met het antwoord op die vraag kun je dienstbaar zijn, zonder onderdanig te worden.

Tegelijkertijd met aandacht voor de klant, moet je ook aandacht geven aan hoe je medewerkers de bovenstaande vraag aanvoelen. Delen zij jouw affiniteit en focus voor je bedrijf, en dus voor je klant?

De vraagstelling over dienstbaarheid, en hoe je dat wilt invullen, komt veel meer voor in de echte ‘hospitality’-opleidingen, dan in klassieke managementopleidingen. Bij De Baak vinden wij het een essentieel punt voor een goede ondernemer. Kijk met aandacht naar jezelf, naar je medewerkers en naar je klanten.”

www.sterkste-schakel.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *