Rudolph van den Bergh van Heembouw Wonen: “Een huis kopen is een emotionele zaak”

Rudolph van den Bergh (51) trad in februari van dit jaar aan als algemeen directeur van Heembouw Wonen, een van de drie werkmaatschappijen van Heembouw naast Bedrijfsgebouwen en Kantoren. Een interview met Van den Bergh over de ontwikkelingen op de woningmarkt en zijn bedrijfsonderdeel, dat sinds de oprichting in 2014 snel groeide.

Hoe ben je bij Heembouw terechtgekomen?
“Ik ben in het najaar van 2015 in contact gekomen met Heembouw toen er een algemeen directeur Wonen werd gezocht. Heembouw is een prachtig familiebedrijf met een platte organisatiestructuur en een informele cultuur. De zoon van oprichter Van Berkel zit nog altijd in de raad van commissarissen. Wat opvalt is dat de organisatie op de mens is gericht. Van oudsher is Heembouw, dat in de jaren dertig van de vorige eeuw werd opgericht, vooral bekend van de bedrijfshallen en kantoren, maar sinds een jaar of vijf houden we ons ook bezig met complexe nieuwbouw en met transformatie en renovatie van de woningmarkt.”

Hoe omschrijf je de werkwijze van Heembouw?
“Heembouw is een innovatief bouwbedrijf dat haar klanten integrale oplossingen biedt. We doen dit vanuit vestigingen in Roelofarendsveen, Amersfoort, Rotterdam en Breda. Er werken 250 mensen, waarvan 80 bij Wonen. Onze filosofie is: wij creëren plekken waar mensen willen zijn. Dit doen wij op basis van de kernwaarden: nieuwsgierig, origineel, verbindend, ambitieus en concreet. Nieuwsgierigheid draait met name om de vraag wat de klant wil. Vandaar dat we veel klantonderzoek doen. Op basis van diens wensen kunnen wij goede producten ontwikkelen. Dat willen we op een originele en innovatieve manier doen, zowel op product- als op procesniveau. Voor dit laatste hanteren we de LEAN-methode waarbij we de manier van werken steeds verder optimaliseren. Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Dit doen we samen met al onze stakeholders, zowel met onze opdrachtgevers en hun klanten als met onze leveranciers. We willen verbinden. Daarom gaan we voor langdurige samenwerking met strategische partners, niet voor platte aanbestedingen. Bij dit alles zijn we ambitieus. Graag zijn we het beste jongetje van de klas.”

Hoe verhoudt Wonen zich tot de andere twee werkmaatschappijen?
“In 2016 bedraagt de totale omzet van Wonen circa 45 miljoen euro. In 2017 gaan we naar ongeveer 60 miljoen op een totale omzet bij Heembouw van 160 miljoen, waarbij de bedrijfsgebouwenmarkt 70 miljoen euro omzet heeft en kantoren 30 miljoen. We werken in opdracht van woningbouwcorporaties, beleggers, ontwikkelaars en pensioenfondsen en rechtstreeks voor particuliere klanten. Bij alle projecten is de vraag van de klant leidend. Wonen is emotie. Als wij voor een corporatie woningen renoveren, dan heeft dat veel impact op de bewoners. En ook een huis kopen is een emotionele zaak. Wij leiden dit in goede banen, onder andere door het stimuleren van samenwerking tussen alle partijen in de bouwketen, zowel extern als intern, want daar begint het. Dat doen we op een concrete manier. We vertellen duidelijk wat men van ons kan verwachten.”

Welke projecten springen er uit?
“We zijn met Wonen actief in de Randstad. Op dit moment hebben we grote renovatieprojecten in Zaandam, Leiden en Vlaardingen. In Roelofarendsveen hebben we een groot woningbouwproject onder handen: De Oevers, een project van ruim 300 woningen en appartementen dat we zelf ontwikkelen en ontwerpen, samen met klanten. We hebben een eigen architectenbureau, Habeon, met 25 mensen. Deze samenwerking tussen bouwer en ontwerper zorgt ervoor dat er plekken ontstaan waar mensen echt willen wonen en werken. Volgend jaar starten we met een ander nieuwbouwproject in Roelofarendsveen: West-Eend. Een ander paradepaardje is De Hoven in Delft, waar we 90 huurappartementen voor de vrije sector ontwikkelen. Dit is een mooi voorbeeld van een moderne manier van werken met prefab-onderdelen, lage faalkosten en afvalreductie. Bovendien zijn de wensen van de huurders al in het ontwerp meegenomen, waardoor alle woningen al verhuurd zijn voor oplevering.”

Wat zijn de uitdagingen de komende jaren?
“Er is als gevolg van de crisis een grote inhaalslag op de woningmarkt, maar het is moeilijk om aan die vraag te voldoen, want er is een gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. Ouderen zijn uitgetreden en op jongeren oefent de bouw te weinig aantrekkingskracht uit. Als bouwbedrijf moet je je daarom ook onderscheiden in je manier van werken, dat wil zeggen met principes als Het Nieuwe Werken en flexwerken, waarbij sturen op output en resultaat leidend zijn. We moeten werken in projectteams, in plaats van afdelingen met een manager erboven. Je mensen zijn je kapitaal. Die moet je motiveren, trainen en opleiden. Dat leidt tot continuïteit, tevreden klanten en uiteindelijk rendement; in die volgorde. Bij dit alles is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook belangrijk. We mogen de omgeving niet uit het oog verliezen. Vandaar dat we de CO2-uitstoot proberen te verminderen door een energiezuinig wagenpark, afvalreductie en duurzame prefab-processen.”

Welke trends doen zich voor op de particuliere woningbouwmarkt?
“Er zijn verschillende trends. De belangrijkste zijn dat mensen vaker thuiswerken, dat senioren door de toenemende vergrijzing en de stijgende zorgkosten steeds langer thuis blijven wonen en dat er steeds meer eenpersoonshuishoudens komen. Bij woningbouwcorporaties is al vijftig procent van de huizen door één persoon bewoond. Met dit soort ontwikkelingen moet je rekening houden, bijvoorbeeld in de vorm van brede deuren en slaapkamers op de begane grond in seniorenwoningen. In verband met thuiswerken moeten woningen een werkkamer hebben en overal wifi-aansluitpunten. Sowieso wordt de ICT steeds belangrijker. Wat tenslotte ook een trend is, is dat we dankzij het systeem BIM de klant zelf kunnen laten mee ontwikkelen, zodat deze bijvoorbeeld zelf de kleur van de gevels en de kozijnen kan bepalen.”

Tot slot: hoe gaat het verder op de woningmarkt de komende jaren?
“De groei houdt aan, want we zijn de komende jaren nog wel bezig met de eerdergenoemde inhaalslag en het verduurzamen van woningen, zowel in de nieuwbouw als bestaande woningen. In 2020 moet twintig procent van de huizen energieneutraal zijn, dat wil zeggen dat ze dan net zoveel energie opwekken als dat ze gebruiken. Wij leveren daar graag een bijdrage aan door samenwerking en innovatie waarbij we de mens centraal stellen.”

Kort profiel Rudolph van den Bergh
Rudolph van den Bergh (1965) studeerde civiele techniek en bedrijfskunde aan de hts. Hij was meer dan twintig jaar werkzaam bij bouwbedrijf ERA Contour in Zoetermeer in verschillende operationele, management- en directiefuncties. Zijn laatste functie, in 2014 en 2015, was die van directeur Stroomversnelling bij Ballast Nedam, waar hij verantwoordelijk was voor het bouwen en verbouwen van energieneutrale woningen.

Heembouw
De Lasso-Zuid 22
2371 EW Roelofarendsveen
T 071 – 332 00 50
E [email protected]
I www.heembouw.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sam
Ik heb een kort vraagje, ik kwam rijnstreekbusiness.nl tegen terwijl ik aan het kijken was naar websites/webshops in Nederland. Ik heb wat ideeën en aandachtspuntjes opgeschreven die ik graag zou willen bespreken wat betreft SEO en conversieoptimalisatie. Dit is geheel vrijblijvend en indien gewenst kan ik ze even op de mail zetten? Bellen kan ook altijd! Ik wil je ook graag een gratis SEO-Analyse wat betreft de prestaties van je website mailen als je het interessant vindt? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Sam van de Hulsbeek Mediya B.V https://mediya.nl/
05-06-2024 08:40
Sam