Ik blijf mij nog steeds verbazen over de naam Mokka. Hoe bedenk je zoiets? Maar dat terzijde. Opel heeft dit model recentelijk behoorlijk opgefrist en heet nu Mokka X.
Een nieuwe gestileerde grille, bumper en mistlampen aan de voorkant en ook de achterkant is wat aangescherpt. Met name het interieur is onder handen genomen. Opvallend is dat het grote aantal knopjes in het vorige model fors gereduceerd is en de bediening is nu opgenomen in het centrale touchscreen, via het Intellilink 900-systeem. Ook de toerenteller, snelheidsmeter en het scherm van de boordcomputer zijn gerestyled. Zelfs ook de knop van de verlichting, waardoor het geheel een solide indruk maakt. Op motorisch gebied is nu ook de nieuwe 1.4
Turbo met 152 pk leverbaar, maar dan alleen in combinatie met automaat en vierwielaandrijving. Voor de rest is het karakter van deze kleine cross-over gelijk gebleven met een stoer uiterlijk en een degelijke afwerking. Tot mijn grote genoegen is het onderstel aan de stevige kant en je voelt goed wat er tussen wielen en weg gebeurt en dat maakt bochtenwerk prettig en geeft je een stabiel gevoel. Velen zullen de wat hogere instap waarderen en de wat hogere zit geeft je een goed overzicht van wat er om je heen gebeurt. Op dit nieuwe model zijn nu diverse veiligheidssystemen leverbaar zoals automatisch grotlicht en verkeersbordherkenning. Met deze facelift is de Mokka X weer helemaal bij de tijd.
John Vroom, autoredacteur