Bij Solid Rental kijken ze niet meer op van beroemdheden die in het volle licht van de aandacht van de wereld staan. Integendeel, Solid Rental máákt de perfecte belichting. Guido Hogenboom, eigenaar/directeur: “De kunst is om met licht, geluid en aankleding tijdens een evenement de juiste stemming te scheppen. De stemming die de opdrachtgever nodig heeft om aandacht te trekken en zijn boodschap over te brengen.” Het recente optreden van Usain Bolt bij de door Solid Rental belichte perspresentatie van de Jamaicaanse olympische ploeg in Rio was een hoogtepunt.
Bij Solid Rental is álles ‘solid’: het magazijn, het kantoor, de apparatuur en zelfs de moderne studio. Maar vooral de gedachte achter de dienstverlening is soliede.
Hogenboom: “Sander Warmerdam en ik startten dit bedrijf in 2002. Sinds onze schooltijd waren wij al bezig met het verhuren van apparatuur voor schoolfeesten, drive-in shows en evenementen. Toen wij daar een echt bedrijf van maakten pakten wij alle mogelijke verhuuropdrachten aan. Ons netwerk groeide snel, zodat wij in 2006 keuzes gingen maken. Wat is onze positionering? Waar ligt de focus van ons bedrijf? Wij hebben toen gekozen voor ‘de betere’ opdrachtgever en voor het aanbieden van een totaalconcept: wij zorgen voor de complete beleving in licht, geluid en inrichting.” Met die professionele aanpak is Solid Rental een gewilde partner voor evenementenbureau’s.
Olympische Spelen
Het evenementenbureau van Puma, de sponsor van Bolt en zijn mede-atleten, is gevestigd in Amsterdam. Omdat Solid Rental al vaker voor hen werkte kregen zij de opdracht voor de perspresentatie in Rio. “Essentieel voor Puma was dat de pers-, foto- en videojournalisten letterlijk een goed beeld van de presentatie kregen. In een zaal met 700 man moesten wij ervoor zorgen dat iedereen kon verstaan wat er gezegd werd, en dat fotografen en cameralui met kwalitatief goede beelden naar huis gingen. Afgaand op de complimenten van de wereldpers is dat gelukt: die drukten bijvoorbeeld hun grote tevredenheid uit over belichting en beschikbare audiolijnen.”
High tech en creativiteit
“Eigenlijk is de hardware bijzaak geworden. Voor ons begint het met het creatieve concept van onze klant. Wij kijken naar het hele programma, vragen ons af wat de beste manier is om de bedoeling te realiseren, maken een sfeer-, licht- en geluidplan en gaan dan pas kijken naar de hardware die daarbij nodig is.” De plannen stellen zij op met behulp van software die veel op die van een architectenbureau lijkt. Maar zij kijken ook naar stalen van stof voor bijvoorbeeld gordijnen en podiumafwerking. “Er zijn niet heel veel bedrijven in de wereld die dit doen, en het blijkt dat Nederlandse bedrijven daarin qua techniek, creativiteit en zorgvuldigheid veruit vooroplopen.”
Wat Guido voor Solid Rental in de toekomst voor ogen heeft? Hij zou er veel voor over hebben om de hele openingsshow van een Olympische Spelen te doen. “Dat is op creatief, technisch gebied een ideaal hoogstandje.”
Solid Rental
Kabelweg 94, Roelofarendsveen,
T 088-3313200
E [email protected]
I www.solidrental.nl
Gerda van Baekel