Walter Straathof van Gebr. Straathof: “Als de plant niet goed is, is de klant weg”

Wat doet een bollenkweker om zich staande te houden te midden van de ‘grote jongens’? Die trekt het hele ‘handboek Marketing’ open om zich een eigen plekje op de markt te veroveren. Die specialiseert – in bloembollen op pot – en die houdt stevig vast aan die niche-strategie, ook als dat betekent dat je ‘Nee’ moet verkopen aan grote retail ketens. In 2017 bestaat het bedrijf 65 jaar.

Het bedrijf van Walter Straathof en zijn vrouw Sabine specialiseert zich sinds 2000 in bijzondere bloembollen op pot. Onder de naam Nature Miracles verkoopt het jaarlijks honderdduizenden potten met ongeveer vijftig verschillende bolgewassen aan tuincentra, groothandels en bloemisten door heel Europa. Het bedrijf koopt de bollen in het voorjaar van telers, bekijkt iedere bol op kwaliteit en zet ze in een pot in de koeling om het uitlopen af te remmen. Iedere soort zijn eigen koelregime. Van december tot mei gaan de planten in de verkoop.

Eigen niche in de markt
“Wij hebben zeer bewust de keuze gemaakt voor specialisatie in ons product. Gezien de omvang van het bedrijf kúnnen wij niet mee met de groten. Maar door vast te houden aan onze specialisatie is ons aanbod behoorlijk exclusief geworden en dat kunnen de groten niet.” Walter Straathof heeft de hoeveelheid product flink verkleind, maar daardoor is er tijd gekomen voor exoten en kwaliteit. “Wij zien onze bolbloemen nu door heel Europa gaan en verkopen bijna niets meer ‘voor de klok’. Zo kunnen wij ook steeds meer aandacht geven aan de afnemer. Wij zorgen hier bijvoorbeeld al voor de correcte bestickering voor in de winkels. Ons besluit om de massa leveringen aan de retail te staken, heeft ons geen pijn gedaan.”

Klein . . . maar professioneel
De switch van traditioneel broeierijbedrijf naar gespecialiseerde kweker is door Walter en Sabine professioneel gemaakt. Anno 2016 zetten zij alle mogelijk marketingmiddelen in om de klant lekker te maken voor het aanbod. Sabine: “Sinds 2012 heb ik een winkel waar ik onze planten kan presenteren binnen de interieur-trends die in de mode zijn. Hier komen onze planten optimaal tot hun recht en wij merken dat vele bezoekers uit het hele land bij ons komen kijken wat er voor het nieuwe seizoen beschikbaar is. De winkel is een uitstekend middel om meteen feedback te krijgen van de bezoekers, die vaak een bloemenwinkel of tuincentrum vertegenwoordigen. Die ervaringen sturen wij rond naar alle relaties, waar wij een zorgvuldige verzendlijst van bijhouden. Zo krijgen we langzamerhand steeds meer contact met klanten en zelfs met de eindgebruikers.”

Hebt u weleens van Fritillaria Meleagris gehoord? Ik ook niet, maar wat zijn ze schattig. Dit leuke lelietje dat door zijn bruinrood gestippelde kelkje ook wel ‘kievitseitje’ wordt genoemd is een van de vele bijzondere bolbloemen die bij Gebr. Straathof verkrijgbaar is.

Gebr. Straathof
Herenweg 436
2211 VJ  Noordwijkerhout
T 0252 372 241
E [email protected]
I www.naturemiracles.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *