Schuin aan de overkant van mijn kantoor prijkt het gebouw van Natuurhistorisch Museum Naturalis. Dat nog mooier gaat worden en voor verbouwing een tijdje dicht gaat. Heel bijzonder is dat dankzij Nederlandse koopmansgeest, er binnenkort een uniek stuk in de collectie komt, te weten het skelet van een Tyrannosaurus Rex, de koning onder de dino’s. Of liever gezegd, de koningin, want het schijnt een dame te zijn.
Een grande dame van 65 miljoen (!) jaar oud, die de naam “Trix” heeft gekregen. Zoals het een natuurhistorisch museum betaamt, dat tot de absolute wereldtop behoort, wordt Trix exclusief tentoongesteld, omringd met andere collectiestukken uit haar leefomgeving. In het al even fraaie Pesthuis kunnen honderdduizenden straks genieten van dit huzarenstukje dat in niets onderdoet voor Oopjen en Marten, onze zeventiende-eeuwse yuppen die nu in het Rijksmuseum hangen.
Museaal is Nederland daarmee straks een nog grotere trekpleister. En als toegewijd Rijnlander wijs ik er daarbij maar even op, dat Leiden de Museumstad bij uitstek is. De Lakenhal met zijn eigen Rembrandts, het Sieboldhuis, Volkenkunde, Oudheden, Boerhaave. Ik kan nog veel langer doorgaan, maar ik heb maar een beperkt woorden. De rest verzint u er wel bij – of anders: zwerf eens door de stad met uw Museumjaarkaart in de hand!
Wat heeft al die cultuur nu met business te maken? Dit is tenslotte een column in Rijnstreek Business Magazine. Nou, alles. Onze culturele sector, waar van alles gebeurt waar wij plezier aan beleven, wat ons raakt of ontroert, waar wij van leren, staat constant voor bezuinigingsopdrachten. Ik vind het bijzonder om te zien hoe ondanks deze financiële druk de culturele instellingen overeind blijven en steeds weer nieuwe initiatieven weten te ontplooien. Een heel belangrijke rol speelt hierbij het bedrijfsleven. We zien meer en meer integratie tussen culturele instellingen en bedrijfsleven. Dat gaat verder dan sponsoring. Het gaat om involvement, het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid. Bij een overheid die terugtreedt hoort een commerciële sector die meer op de voorgrond treedt en ook wel eens beslissingen neemt waar de return on investment wat verder weg in de toekomst ligt of enkel immaterieel is. Ik zie dat het bedrijfsleven in de Rijnstreek zich niet onbetuigd laat op dit stuk. Daar mogen we als ondernemers best trots op zijn. Het helpt het leefklimaat in deze regio op peil te houden en te verbeteren.
Want vergeet niet: we moeten het uiteindelijk allemaal hebben van de juiste mensen op de werkvloer, als leveranciers en als adviseurs. Veel bedrijven die in onze regio “landen” laten zich overhalen door het goede leefklimaat in deze mooie regio en wat hier op cultureel vlak allemaal te beleven is, maakt daar een belangrijk deel van uit. Dat zien we bij mij op kantoor dagelijks als we nieuw vestigende bedrijven helpen, het valt echt op. Dus als een culturele instelling u, ondernemer, benadert: zie het als een prachtige kans bij te dragen aan het geweldige vestigings- en ondernemersklimaat hier aan de monding van de Rijn.
Jan Versteegh, voorzitter VNO/NCW Rijnland