In mei heeft Stephan Stokkermans van Grand Hotel Huis ter Duin de functie van commercieel directeur verwisseld voor die van algemeen directeur, een functie die tot dan toe werd vervuld door zijn schoonmoeder Marian Noorlander. “De focus lag op de gasten, nu komen daar de medewerkers van het hotel bij.”
Het leven van Stephan Stokkermans ziet er sinds mei niet opeens helemaal anders uit. Als commercieel directeur was hij al aanspreekpunt voor klanten, nu is hij formeel eindverantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen van het hotel, waar recent fors is geïnvesteerd in de verbouwing van 170 kamers. Dit wordt na de zomer en in het eerste kwartaal van 2017 gevolgd door nog zo’n investering. Ook werd aan Grand Hotel Huis ter Duin in maart van dit jaar de prestigieuze eretitel Best Overseas Hotel toegekend. Dat was al de tweede keer. Ook in 2014 was dit het geval. “Een mooi compliment,” reageert Stokkermans. “We gaan door met de dingen waar we al mee bezig waren. Dat verandert niet nu ik algemeen directeur ben geworden.”
Vruchten afwerpen
Een van de zaken waar het Noordwijkse hotel sinds vorig jaar meer de nadruk op legt, is dat het een aantrekkelijke ontmoetingsplaats is voor het regionale bedrijfsleven, dankzij de aanwezigheid van diverse restaurants, de ligging aan zee, de uitstekende dienstverlening en de prima parkeergelegenheid. Tastbaar bewijs hiervoor is het sponsorschap van de klantgerichtheidscompetitie de Sterkste Schakel, dat Grand Hotel Huis ter Duin begin 2015 is aangegaan voor een periode van minimaal drie jaar. “Dat werpt zijn vruchten af,” zegt Stokkermans. “Huis ter Duin en het regionale bedrijfsleven hebben elkaar gevonden.”
“In een straal van 25 kilometer tot aan Alphen aan den Rijn liggen er kansen voor ons, daarom investeren we hierin,” legt de algemeen directeur uit. “Zo hebben we bijvoorbeeld een speciale membership-kaart met VIP-status geïntroduceerd waarmee ondernemers uit de regio diverse voordelen hebben. Zo kunnen zij bijvoorbeeld altijd gratis parkeren. Leuk detail is dat de slagboom automatisch open en dicht gaat zodra de camera het nummerbord van de auto scant. Gemak is het sleutelwoord. We sturen bijvoorbeeld eenmaal per maand een verzamelfactuur voor de diensten die een bedrijf heeft afgenomen. Op dit moment zijn we aan het kijken welk soort relatie-evenementen we kunnen aanbieden aan het regionale bedrijfsleven. Je moet dan denken aan workshops en proeverijen, waar ondernemers gelijkgestemden kunnen ontmoeten. ”
Gezonde leefstijl en economie
De activiteiten voor regionale bedrijven hebben een link met de stichting Noordwijk Blue Ocean Village die in april 2015 is opgericht, op initiatief van Marc Vieten van revalidatiehotel De Kim, burgemeester Jan Rijpstra van Noordwijk, marketingstrateeg Stan Hendriks en Stephan Stokkermans namens Huis ter Duin. Doel hiervan is een zogeheten blue zone in Noordwijk te creëren: een lokale gemeenschap met een gezonde leefstijl en een gezonde economie, waarmee een impuls wordt gegeven aan Noordwijk als centrum voor toerisme en congressen. Blue zones zijn gebieden in de wereld, onder andere op Sardinië en in Japan, waar mensen langer gezond en fit zijn. Burgers, bedrijven en overheid in blue zones streven ernaar dat mensen langer vitaal blijven en gezond oud worden.
“Je kunt het zien als een vorm van maatschappelijk ondernemen,” licht Stephan Stokkermans het initiatief toe. “Maar wij gaan een stap verder. We doen het met elkaar: burgers, bedrijven en bezoekers; dichtbij huis in onze eigen lokale gemeenschap. De gemeente, de Noordwijkse Ondernemersvereniging, Noordwijk Marketing en de Noordwijkse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland doen mee, waarbij we Noordwijk neerzetten als een centrale plek tussen Amsterdam, Schiphol en Den Haag, waar we zaken als vitaliteit, gezondheid, veiligheid, welzijn en sociale cohesie centraal stellen, ook voor toekomstige generaties. We sluiten ook aan bij de economische agenda van de Bollenstreek, want het is een kans voor de hele regio, dus ook voor het toerisme, de sierteelt, de bloembollensector, de bioscience-sector en de rest van het bedrijfsleven. Na de zomer komen we met projecten en een programma, waarmee we concreet invulling geven aan Noordwijk Blue Ocean Village.”
Evenementen in het hotel
“Met diverse evenementen sluiten we de komende maanden aan bij het thema ‘Noordwijk 150 jaar badplaats’,” zegt algemeen directeur Stephan Stokkermans. Zo is er in september en oktober bijvoorbeeld de theatervoorstelling VREEMD met toneel, live muziek en filmfragmenten in de jazzclub van Grand Hotel Huis ter Duin, waarvoor de kaarten al te koop zijn. De voorstelling is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Noordwijkse jazzmusicus Bob Rigter. In het najaar starten ook Klassiek aan Zee en Jazz aan Zee met eten, drinken en entertainment, evenementen die bij uitstek geschikt zijn als relatie-event voor bedrijven. “Verder is de zomerperiode natuurlijk een mooie periode om op een van onze terrassen te genieten van een goed glas en het mooiste uitzicht van de Bollenstreek.”
Grand Hotel Huis ter Duin
Koningin Astrid Boulevard 5
2202 BK Noordwijk
T 071 – 361 92 20
I www.huisterduin.com
E [email protected]