De Sterkste Schakel trofee win je niet zomaar

Eén keer per jaar wint één van de circa 80.000 MKB bedrijven in de regio Rijnland de onderscheiding De Sterkste Schakel van de regio Rijnland. De meest klantgerichte onderneming uit de regio krijgt de trofee uitgereikt. De aanloop naar de verkiezing 2017 begint nu. Om de trofee te veroveren moet uw bedrijf een paar serieuze bewijzen leveren van klantgerichtheid. De eerste genomineerde bedrijven voor de Verkiezing 2017 presenteren zich in dit nummer van Rijnstreek Business.

Wat maakt een onderneming maximaal ‘klantgericht’? Het is de centrale vraag bij de verkiezingen voor de Sterkste Schakel 2017. Klantgerichtheid is heel eenvoudig, maar niet vanzelfsprekend. Bij het winnaarsdiner van 2016 hadden de aanwezige ondernemers het over plezier, belangstelling, doorzettingsvermogen en creativiteit. Uit alles blijkt dat klantgerichte ondernemers hun klanten belangrijker vinden dan zichzelf.

Om te beoordelen of uw onderneming ook zo klantgericht is hanteert de jury voor de Verkiezingen 2017 een serie beoordelingscriteria.

Bewijzen van klantgerichtheid
Vind u dat uw bedrijf de trofee van Sterkste Schakel verdient? Dat is mooi, maar dat is niet voldoende. U zult het moeten bewijzen. Het eerste bewijs dat u op weg naar de trofee moet neerleggen is goed onderbouwde voordracht van uw eigen klanten.

Na beoordeling van de voordracht wordt u bezocht voor een eerste gesprek. Het tweede bewijs voor uw klantgerichtheid levert u op een vragenformulier van de jury. Dat is de basis van een gesprek tijdens het bezoek van juryleden aan uw bedrijf. Onderwerpen voor beoordeling zijn: klantenervaringen en -behandeling, training van de medewerkers, werkwijzen en resultaten en tenslotte de strategie van de onderneming.

De derde ronde van uw bewijsvoering bestaat uit een presentatie aan de jury.

De Sterkste Schakel Kring
Genomineerden en winnaars nodigen wij ná de verkiezing uit om deel te nemen aan de Sterkste Schakel Kring. Zij hebben zich bewezen en dat betekent dat zij elkaar onderling nog verder kunnen helpen met klantgerichtheid. In de Kring kunt u tijdens bijeenkomsten met elkaar van gedachten wisselen over commercie en marketing. De bijeenkomsten organiseren wij aan de hand van speciale onderwerpen als klantcontacten, tevreden- heidsonderzoek of trainingen. Ook nodigen Kringleden elkaar uit op hun bedrijf om commerciële plannen te presenteren en bespreken. Tenslotte werven wij leden voor de jury van de Verkiezing voor de Sterkste Schakel uit de Kring.

De Jury
Jurycoördinator Guus Kil (Bron Drukwerkveredeling, Valkenburg) stelt ieder jaar een jury samen. Voor iedere prijs zoekt hij één vast jurylid. Deze mag enkele andere mensen aantrekken om gezamenlijk de genomineerde bedrijven te bezoeken. Guus Kil: “Het jurywerk is een serieuze aangelegenheid waarbij de juryleden zich open, nieuwsgierig en een beetje uitdagend moeten opstellen.”

Wilt u deelnemen aan de jurywerkzaamheden? Dan zult u dus eerst genomineerd moeten worden voor een verkiezing. Was u in een voorgaand jaar genomineerd, maar nog geen lid van de Kring? Meld u dan aan via [email protected].

De overallwinnaars van de afgelopen 13 edities waren:

2016 Gebr. van der Salm, Boskoop
2015 Limeta vlaggen en vlaggenmasten, Bodegraven
2014 Barista Café, Alphen aan den Rijn
2013 Sushi Ran, Leimuiden
2012 Tandheelkundige Centra, Alphen aan den Rijn
2011 Van der Werff Groep, Alphen aan den Rijn
2010 Vlasman BV, Alphen aan den Rijn
2009 Haasnoot Bruggen, Rijnsburg
2008 Kega Group, Sassenheim
2007 Verkerk Transport & Logistics, Alphen aan den Rijn
2006 Heembouw, Roelofarendsveen
2005 Vink Lisse, Lisse
2004 Hedera Kantoorefficiency, Sassenheim

De Sterkste Schakel sectorpenningen worden uitgereikt in de volgende categorieën: Detailhandel (>10 mdws), Detailhandel (<10 mdws), Automotive,  Groothandel, Bouw, installatie en techniek, IT & communicatie, Dienstverlening en Toerisme, Horeca en Catering. Daarnaast worden twee speciale penningen uitgereikt: de TeekensKarstens-penning voor Internationaal Zakendoen en de Grant Thornton Aanmoedigingspenning. Er is één prijs voor de Beste Website en ook het publiek krijgt een stem, deze mag namelijk via de website bepalen welk bedrijf de Publieksprijs wint. Vanaf 2017 wordt tevens voor de eerste keer de Sterkste Maatschappelijk Betrokken Ondernemer verkozen. Uit de sectorwinnaar kiest de jury tenslotte één overallwinnaar. Deze ontvangt de Sterkste Schakel trofee.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *